Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY2530004-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Opettaja

  • Pekka Penttinen

Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät

  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Aika ja paikka

Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Syksyn 2020 toteutuksessa ei ole lähiopetusta, mutta kontaktiopetus verkossa tapahtuu Pe 25.09., Pe 16.10. ja Pe 13.11.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Opintojaksolla on mahdollista valita itsenäinen suoritusvaihtoehto, joka voi edetä nopeutetusti. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.

Työelämään integroitu oppimisväylä: Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta opettajan kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson verkko-opetuksen päivät ovat:
- Pe 25.09.20 klo 09:00 - 16:00
- Pe 16.10.20 klo 09:00 - 16:00
- Pe 13.11.20 klo 09:00 - 16:00
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti ilman lähiopetukseen osallistumista opintojakson Learn-materiaalin avulla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi oppimistehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä (tilannekatsaus). Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai oman menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida.
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus (lopullinen suoritus), jossa esitellään tutimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnini ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tutkimusta koskevaa tietoa ja soveltaa sitä kehittämisprosessin toteutuksen eri vaiheissa
b) Osaat ratkaista vaativia tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistavan kysymyksiä sekä koota ja analysoida sisällöllisen kehittämisprosessin aikana saatavaa aineistoa keittämistehtävän tukemiseksi ja arvioimiseksi

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia