Siirry suoraan sisältöön

Lasten psykiatrinen hoitotyö ja toiminnalliset menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: VV00DL55-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

20.01.2020 - 26.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Anne Ulmanen

Vastuuopettaja

Anne Ulmanen

Ryhmät

  • VV2019-2020
    Valinnaiset opinnot 2019-2020

Tavoitteet

Tiedät lapsen mielenterveyden perustat. Syvennät tietoasi lapsiperheen mielenterveyteen liittyvistä haasteista, lapsen oirekäyttäytymisestä ja hoidosta. Tiedät yhteistyösuhteen toimintaperiaatteet lapsiperheen kanssa ja osaat kohdata lapsen osana perhettään perhekokonaisuutta kunnioittaen. Osaat käyttää erilaisia toiminnallisia menetelmiä lapsen kohtaamisessa.

Sisältö

Millainen merkitys kiintymyssuhteella ja varhaisella vuorovaikutuksella on lapsen mielenterveyden tasapainoisessa kehittymisessä?
Mitä tarkoittaa kiintymyssuhdetrauma?
Mitkä ovat tyypillisimmät lapsen ja perheen kohtaamat mielenterveydelliset haasteet?
Miten lapsi oireilee ja miten oireilevaa lasta ja perhettä autetaan?
Miten toimit lapsen työntekijänä yhteistyösuhteessa lapsen ja perheen kanssa?
Mitä ovat toiminnalliset menetelmät lasten mielenterveyden tukemisessa? Mm. leikkiterapia, pelit, trappan-malli, MIM, tikapuut, tejping jne. opiskelijoiden oman valinnan mukaan.

Opiskelumateriaali

Lasten mielenterveystalo
https://www.mielenterveystalo.fi/lapset/Pages/Default.aspx
Lasten ja nuorten mielenterveystyö 2016 Kirja löytyy e-kirjana
Toimittajat:
Kirsti Kumpulainen, lastenpsykiatrian professori, ylilääkäri lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, Itä-Suomen yliopisto ja KYS. Lasten yksilöpsykoterapeutti, perhepsykoterapeutti.
Eeva Aronen, lastenpsykiatrian professori, ylilääkäri lastenpsykiatrian erikoislääkäri, Helsingin yliopisto ja HYKS. Perhepsykoterapeutti.
Hanna Ebeling, lastenpsykiatrian professori, ylilääkäri, nuorisopsykiatrian dosentti, lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, Oulun yliopisto ja OYS. Lasten yksilöpsykoterapeutti, perhepsykoterapeutti, psykoanalyytikko IPA.
Eila Laukkanen, nuorisopsykiatrian professori, ylilääkäri psykiatrian ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, Itä-Suomen yliopisto ja KYS. Psykoanalyytikko IPA.
Mauri Marttunen, nuorisopsykiatrian professori, Helsingin yliopisto ja HYKS Tutkimusprofessori, osastojohtaja, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Kaija Puura, lastenpsykiatrian dosentti, ylilääkäri lastenpsykiatrian erikoislääkäri, Tampereen yliopisto ja TAYS. Perhepsykoterapeutti.
Andre Sourander, lastenpsykiatrian professori, ylilääkäri, lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, Turun yliopisto, TYKS ja Columbian yliopisto, New York. Perheterapiakouluttaja.
https://www.oppiportti.fi/op/opk04607

Yksilölliset oppimisväylät

ei

TKI ja työelämäyhteistyö

ei

Tentit ja muut määräajat

Opinnot sisältävät yksilötöitä ja ryhmätöitä sekä yhden verkossa tehtävän kotikokeen. Kokeen arviointi on hyväksytty-hylätty. Kokeen ajankohta sovitaan erikseen.
Ryhmätöiden osalta pienryhmä sopii oman aikataulunsa.

Opiskelijan työmäärä

27 tuntia/op=135t

Toteutuksen osien kuvaus

Ilmoitetaan Learnissa

Lisätietoja opiskelijoille

Koulutus toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina. Osallistuminen edellyttää ehdotonta sitoutumista ryhmätyöskentelyyn, sillä opintojakso on suunniteltu siten, että oppimisen tärkein anti tulee pienryhmien reflektioista. Tehtävinä on yksilöesseet ja niiden tutkimisesta syntyvät yhteiset pohdinnat. Oppiminen perustuu useamman osa-alueen tutkimiseen, reflektioon ja synteesiin, joka onnistuu vain pienryhmissä. Mikäli ryhmästä jää yksikin opiskelija pois, vaikuttaa se koko ryhmän oppimistulokseen. Yksin jääneen opiskelijan on puolestaan tehtävä jakson kaikki osa-alueet ilman ryhmän tukea.
Ryhmien toiminnan varmistaminen heti jakson alettua on erittäin tärkeää.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti tehdyt yksilö- ja ryhmätyöt sekä aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn. Hyväksytysti suoritettu Moodlekoe. (H3)