Laadunvarmistus pelituotannossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00DN64-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Niina Mässeli
- Marko Oras
Vastuuopettaja
Niina Mässeli
Ryhmät
-
POKT21SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- 04.09.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 11.09.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 18.09.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 25.09.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 09.10.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 16.10.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 06.11.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 13.11.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 20.11.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 27.11.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 04.12.2024 12:30 - 16:00, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 13.12.2024 12:30 - 15:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
- 18.12.2024 12:30 - 16:00, Tentti: Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3003
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen ja hyödyllisen käytettävyystestauksen.
Ymmärrät laadunvarmistamisen tärkeyden peli- ja ohjelmistokehityksen tukena.
Tunnet yleiset mallit, termit, ohjelmistot ja menetelmät laadukkaan laadunvarmistuksen toteuttamiseen liittyen.
Osaat hyödyntää käytettävyyden perusperiaatteita työssäsi.
Sisältö
Mitä laadunvarmistus tarkoittaa peli- tai ohjelmistokehityksessä?
Missä vaiheessa laadunvarmistus on hyvä ottaa kehityksen tueksi?
Millainen on tehokas laadunvarmistusprosessi?
Mitkä ovat käytettävyyden keskeiset perusperiaatteet?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Web perusteet
Pelisuunnittelu
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit