Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: RA00DW44-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • Jukka-Pekka Skön
  • Anu Kuusela

Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät

  • RAKT21SP
    Rakennustekniikka, päivätoteutus
  • 09.11.2023 08:15 - 11:30, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3004
  • 16.11.2023 08:15 - 12:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3004
  • 23.11.2023 08:15 - 12:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3004
  • 30.11.2023 08:15 - 12:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3004
  • 07.12.2023 08:15 - 12:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3004

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Työhön integroidussa väylässä opiskelija työskentelee alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, hän voi suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikalla tai projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja opiskelija hallitsee ne sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osoittaa osaamisensa näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista.

Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.

Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.

Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä portfolio tai projektitehtävä. Voit valita kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla käsitellään

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.

Painotettavat arviointikriteerit

Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
- suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
- työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti