Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY2530004-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 23.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Opettaja

  • Pekka Penttinen

Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät

  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kevään 2022 toteutuksen aikataulu: Mikkeli

- to 10.2. klo 9-16,
- to 10.3. klo 9-16 ja
- to 7.4. klo 9-16

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman opinnäyteen tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa verkkototeutuksessa itsenäisten oppimistehtävien avulla. Näin toteutettuna opintojakso edistää oman opinnäytteen tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kytkeytyy oman opinnäytteen, muun työelämähankeen tai menetelmällisen osaamisen syventmäisen avulla työelämän kehittämiseen tutkimuksellisista lähtökohdista.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus:

- to 10.2. klo 9-16,
- to 10.3. klo 9-16 ja
- to 7.4. klo 9-16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä. Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida. (1 op)
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus, jossa esitellään tutkimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnini ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä. (4 op)

Opintojakson itsenäinen suoritusvaihtoehto arvioidaan opiskelijan opintojakson suoritustavan valinnan mukaan joko yhtenä laajana tehtävänä tai edellä olevan lähiopetuksen suoritustavan mukaan.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia