Fysiologiset perusteet geronomin työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: GE00CO41-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Taina Lehtonen
Vastuuopettaja
Taina Lehtonen
Ryhmät
-
GEKV22KMGeronomi, monimuoto
Tavoitteet
• Tunnet ihmisen peruselintoiminnot.
• Tunnet sellaiset anatomiset ja fysiologiset yksityiskohdat, joissa yleisimmin ikääntyessä tapahtuu patologisia muutoksia.
• Tunnet infektioiden torjuntaan liittyvät käsitteet ja lainsäädännön ohjeistuksineen.
• Ymmärrät infektioiden merkityksen yksilölle, yhteisölle ja koko yhteiskunnalle.
Sisältö
Anatomia ja fysiologia 2 op:
• Miten elinjärjestelmät toimivat ja minkälaista on niiden välinen yhteistyön?
• Miten verenkierto, hengitys, ruuansulatus ja virtsanerityselimistö toimivat?
Mikrobiologia ja infektiotaudit ja niiden torjunta 3 op:
• Minkälaisia ominaisuuksia mikrobeilla on?
• Mikä infektio on?
• Miten immunologiset tapahtumat toimivat?
• Minkälaisia piirteitä yleisimmillä infektiotaudeilla on?
• Miten infektioita torjutaan?
• Mikä merkitys on aseptiikalla ja käsihygienialla.
• Mitä ovat aseptiset menetelmät?
Opiskelumateriaali
Opiskelussa voi käyttää oppikirjana haluamaansa anatomian ja fysiologian kirjaa. Opiskelutehtävät Learnissa esittävät vaaditun osaamistason. Mikrobiologian ja infektiotautien osalta tenttimateriaalina on Learnissa jaettu materiaali ja osoitetut materiaalit.
Infektioiden torjunnan ja aseptiikan osalta: Karhumäki, Jonsson & Saros. 2021: Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita., Anttila ym. (toim.) 2018 (tai mahd. uudempi painos): Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL. sekä muu opettajan osoittama materiaali Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole tässä opintojaksossa
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Suoritetaan Learnissa Taina Lehtosen opetuksen osalta (anatomia, fysiologia, mikrobiologia ja infektiotaudit)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka-osio: tehtävät palautetaan Learniin opettajan ilmoittaman määräajan puitteissa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly tähän jaksoon
Opiskelijan työmäärä
Anatomian ja fysiologian osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Mikrobiologia ja infektiotaudit osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka osuus (tartunnan esto) 27 tuntia (1 op)
Toteutuksen osien kuvaus
Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit osuudesta järjestetään opetusta Adobe Connect järjestelmän kautta vuorovaikutteisesti verkossa. Opetus on merkitty työjärjestykseen. opetus nauhoitetaan ja nauhoitteen voi katsoa Learnista ellei pääse osallistumaan vuorovaikutteiseen opetukseen.
Infektioiden torjunta ja aseptiikka -osuuden opetus toteutuu osin verkko- ja osin lähiopetuksena, joka sisältää teorian lisäksi aseptisen toiminnan harjoituksia ja ryhmätehtäviä. Learnissa on itseopiskeluun materiaalia ja tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit: taina.lehtonen@xamk.fi
Infektioiden torjunta ja aseptiikka: riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi, puh. 044 7028 413
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit - tentti Learnissa
Infektioiden torjunta ja aseptiikka (tartunnan esto) -osuus : tehtävät Learnissa
Hylätty (0)
Opiskelijalla on virheellisiä ja puutteellisia käsityksiä anatomian rakenteista ja fysiologian perusilmiöistä. Opiskelija ei pysty esittämään riittävää osaamistasoa mikrobeista ja tarttuvista taudeista ja hänellä ei ole tartunnan estosta riittävästi hallintaa. Opiskelija ei ymmärrä infektioiden torjunnan tärkeyttä ja siinä käytettäviä menetelmiä eikä osaa toteuttaa aseptista työskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran anatomian perusrakenteita ja fysiologisia ilmiötä. Opiskelijalla on perustietoja mikrobeista, tarttuvista taudeista ja tartunnan estosta. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata joitakin infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija tietää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy osittain toteuttamaan aseptista työskentelyä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja hallitsee tartunnan ehkäisyn perusteet. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata useita infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy suurelta osin toteuttamaan aseptista työskentelyä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee hyvin anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää hyvin mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja osaa soveltaa tietojaan tartunnan ehkäisyssä. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa laajasti kuvata infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy laajasti toteuttamaan aseptista työskentelyä.