Skip to main content

Public health nursing for school children and young people (5 cr)

Code: TH00DV28-3002

General information


Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 19.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Health Care
Teachers
Marja Turkki
Riitta-Liisa Jukarainen
Karoliina Rötkö
Marja-Liisa Rissanen
TerSYNN8 TerSTYNN
Groups
THMI20KP
Health care, fulltime studies
Course
TH00DV28
No reservations found for realization TH00DV28-3002!

Objective

You can plan, implement and assess the follow-up of growth and development of schoolchildren and young people in cooperation with the clients.
You can support schoolchildren and young people in making health promoting choices.
You are able to encourage families in parenting and promotion of a healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You can plan, implement and evaluate the follow-up of growth and development of schoolchildren and young people in cooperation with the clients.
You can support schoolchildren and young people in making health promoting choices.
You are able to encourage families in parenting and promotion of healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You are able to maintain and promote a safe community and environment for schoolchildren and young people in cooperation with families and different interest groups.
You know how to take into account multiculturalism in your work.

Content

What is public health nursing for schoolchildren, young people and their families and how is it implemented?
What is student health care?
How do you assess the growth and development of schoolchildren and young people?
How do you identify risks related to health, lack of security and social development in schoolchildren, adolescents and students and how do you tackle these risks?
How do you promote and support the mental health and wellbeing of schoolchildren, adolescents and students?
How do you promote substance-free thinking and deal with substance abuse problems in school and student health care?
How do you promote the health, safety and effectiveness of learning communities and environments?
How do you advice individuals and groups on health issues?
How do you promote the sexual health of schoolchildren, young people and students?
How do you provide exercise and nutrition counseling for schoolchildren and students?
How do you advice schoolchildren and students on sleep issues? How do you take into account multiculturalism in your work?

Course material

Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.

NEUKO-tietokanta. Duodecim. Terveysportti.

Neuvolatoiminta, koulu-ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Julkaisuja 2009:20.STM.

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen väylä: sinulla on mahdollisuus osallistua työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Ei nopeuttavaa oppimisväylää.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla on käytännön esimerkkejä.

Opintojaksoon liittyy 5 opintopistettä harjoittelua opiskelu-ja/tai kouluterveydenhuollossa.

Timing of exams and assignments

Kouluterveydenhuollossa on luokassa tehtävä pari- tai pienryhmätentti.

Opiskeluterveydenhuollosta on Learn-tentti.

Lastensuojelusta tehtävä.

Mielenterveys- ja päihdetyö ryhmätehtävä.

Tentit arvioidaan arvosanoilla 1-5. Mielenterveys- ja päihdetyön ryhmätehtävä arvioidaan arvosanoilla 1-5. Lastensuojelusta tehtävä hyväksytty-hylätty.

Simulaatio kouluterveydenhuolto & mielenterveys- ja päihdetyö. Hyväksytty-hylätty.

International cooperation

Opintojakso sisältää esimerkkejä eri kulttuureista tulevan koululaisen ja opiskelijan sekä hänen perheensä kohtaamisesta.

Student workload

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 t

Course part description

Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:

Kouluterveydenhuolto 2,0 op,
Opiskeluterveydenhuolto1,5 op
Ryhdin tutkiminen 0,5 op
Mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op
Kouluikäisen ja nuoren ravitsemus 2 tuntia
Koulukuraattorin työ 2 tuntia

Further information

Läsnäolovelvotteisia ovat ryhti- ja ravitsemustunnit. Simulaatiotunnit ovat pakollisia. Opettajat kertovat muista läsnäolovelvotteista opintojakso alettua.

Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötenttinä Examissa. Arvosanaa voi korottaa yhden kerran.

Tätä opintojaksoa täydentää kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyön harjoittelu (5 op).

Opintojakson edeltävyysehdoissa mainitut suoritukset tarkastetaan ennen opintojakson alkua ja tarvittaessa osallistuminen perutaan.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritettu Learn-tentti, pari/ryhmätentti, tehtävät ja simulaatio.

Go back to top of page