Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3090
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 26.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Laanterä
- Anetta Liinaharja
- Marja-Liisa Rissanen
- Malla Koivupiha
Vastuuopettaja
Sari Laanterä
Ryhmät
-
THMI21KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Luennot
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimus hoitotieteessä. Saatavilla e-kirjana.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti (sis. lähiopetustunnit, simulaatiot, tuntitehtävät ja verkkotehtävät).
Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.
Työhön integroidusta väylästä tulee sopia erikseen opettajien kanssa opintojakson alkaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy työelämäyhteistyötä
- Alumniesittely
- Asiantuntijavierailu (hissipuhe)
- TKI-asiantuntijat kertovat podcasteissa työelämäyhteistyöstä kehittämisen näkökulmasta
- Simulaatio työelämän casesta
- Sisällönanalyysin aineisto aidosta tutkimuksesta
Mahdollisuus
- Työn opinnollistamiseen ja osaamisen tunnistamiseen
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojaksolla on kirjallisia ja suullisia yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Tehtävien palautuksista on erilliset aikataulut ja ne ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Halutessasi voit tehtävissä tarkastella oman opinnäytetyösi aihetta. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien perusteella.
Opiskelijan työmäärä
5op = 135h opiskelijan työtä.
Työmäärä jakautuu itsenäiseen opiskeluun (sisältää valmistautumisen tunneille ja tehtäviä), lähitoteutukseen, simulaatioon ja arvioitaviin tehtäviin.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson laajuus on 5 op ja se rakentuu useasta osasta;
1 op tiedonhankinta ja raportointi
1 op yleinen osio (itseopiskeluna)
1 op laadullinen tutkimus
1 op määrällinen tutkimus
1 op kehittämismenetelmät
Tiedonhankinta ja raportointi -osio sisältää kaksi testiä sekä kirjallisuuskatsauksen. Näiden tekemistä tuetaan parilla lähiopetuskerralla. Yleisessä osiossa on perusteet kvalitatiiviseen eli laadulliseen ja kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen sekä kehittämisprosessiin. Näistä kaikista on tehty interaktiivisia videoita Learniin. Nämä videot tulisi olla katsottuna ennen loppuosan 3 opintopisteen lähiopetuskertoja, koska lähiopetustunneilla syvennetään näitä osa-alueita erityisesti hoitotyön näkökulmasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson Learn-alusta tulee automaattisesti Learnin etusivulle opintojaksolle ilmoittautuneille, erillistä avainta ei tarvita.
Opintojaksolla on lähiopetustunteja, joihin voit halutessasi osallistua luokassa tai etäyhteydellä ja tunneille osallistuminen on vapaaehtoista. Lähiopetustunteja ei nauhoiteta. Simulaatioihin osallistuminen on vain lähitoteutuksena (ei etäyhteyttä). Myöskään tiedonhankinnan ja raportoinnin (1 op) osuudessa ei ole etäyhteyttä lähitunneille, mutta niiden materiaalit ovat tarvittaessa itseopiskeltavissa Learnista.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää tehtäviä, joista osa arvioidaan hyv-hyl ja osa 0-5. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa. Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien perusteella. Koko opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötentillä Examissa.