Algoritmit ja tietorakenteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00EP34-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 38
- Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
- Opettajat
- Teemu Saarelainen
- Vastuuopettaja
- Teemu Saarelainen
- Ryhmät
-
POKT22SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- Opintojakso
- PO00EP34
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 56 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 11.09.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 18.09.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 25.09.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 02.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 16.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 30.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 06.11.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 13.11.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 20.11.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 27.11.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 04.12.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 11.12.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
To 18.12.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001 |
A4020_uusikampus
CodeHub (40)
|
Tavoitteet
Tämän opintojakson tavoitteena on saada riittävät tiedot ja taidot erilaisten perustietorakenteiden ja -algoritmien käyttöön peliohjelmoinnissa. Opintojakson käytyään opiskelijat myös ymmärtävät tietorakenteiden muistinkäyttöä sekä algoritmien suoritusajan arviointia sekä pystyvät tekemään tietoisen valinnan erityyppisten tietorakenteiden ja algoritmien välillä. Lisäksi opintojakson jälkeen opiskelijat pystyvät toteuttamaan valitulla ohjelmointikielellä (C++) yleisimpiä tietorakenteita ja algoritmeja peleihin.
Sisältö
Tämä kurssi on johdanto tietorakenteisiin ja algoritmeihin sekä niiden soveltamiseen peliohjelmoinnin ongelmissa. Käytännössä tutustumme rekursioon, algoritmianalyysiin ja suorituskykyyn sekä abstrakteihin datatyyppeihin (Lista, Pino, Jono, Pakka). Lisäksi käymme läpi muita tietorakenteita, kuten puita (binääripuu, binäärihakupuu, m-puu, puna-musta puu) sekä keko-rakenteen. Kurssi kattaa myös algoritmeja hajautukseen ja lajitteluun liittyen sekä tutustuttaa opiskelijan graafeihin ja niiden algoritmeihin, kuten Dijkstraan ja A*-algoritmiin.
Opiskelumateriaali
Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille viikkoharjoituksissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita, joilla toteutetaan pieniä tehtäviä ja yksinkertaisia algoritmeja, joita voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla tehdään huomattava määrä ohjelmointitehtäviä C++-kielellä, joten riittävät tiedot ja taidot ko. ohjelmointikielestä ovat välttämättömiä kurssin läpäisemiseksi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää riittävää määrää harjoitustehtävien tekoa hyväksytysti (50%) ja ajallaan sekä harjoitustyön suorittamista.