Siirry suoraan sisältöön

Algoritmit ja tietorakenteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00EP34-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
POKT22SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
PO00EP34

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 56 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 11.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 18.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 25.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 02.10.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 16.10.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 30.10.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 06.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 13.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 20.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 27.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 04.12.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 11.12.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 18.12.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Algoritmit ja tietorakenteet PO00EP34-3001
A4020_uusikampus CodeHub (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tämän opintojakson tavoitteena on saada riittävät tiedot ja taidot erilaisten perustietorakenteiden ja -algoritmien käyttöön peliohjelmoinnissa. Opintojakson käytyään opiskelijat myös ymmärtävät tietorakenteiden muistinkäyttöä sekä algoritmien suoritusajan arviointia sekä pystyvät tekemään tietoisen valinnan erityyppisten tietorakenteiden ja algoritmien välillä. Lisäksi opintojakson jälkeen opiskelijat pystyvät toteuttamaan valitulla ohjelmointikielellä (C++) yleisimpiä tietorakenteita ja algoritmeja peleihin.

Sisältö

Tämä kurssi on johdanto tietorakenteisiin ja algoritmeihin sekä niiden soveltamiseen peliohjelmoinnin ongelmissa. Käytännössä tutustumme rekursioon, algoritmianalyysiin ja suorituskykyyn sekä abstrakteihin datatyyppeihin (Lista, Pino, Jono, Pakka). Lisäksi käymme läpi muita tietorakenteita, kuten puita (binääripuu, binäärihakupuu, m-puu, puna-musta puu) sekä keko-rakenteen. Kurssi kattaa myös algoritmeja hajautukseen ja lajitteluun liittyen sekä tutustuttaa opiskelijan graafeihin ja niiden algoritmeihin, kuten Dijkstraan ja A*-algoritmiin.

Opiskelumateriaali

Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille viikkoharjoituksissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita, joilla toteutetaan pieniä tehtäviä ja yksinkertaisia algoritmeja, joita voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla tehdään huomattava määrä ohjelmointitehtäviä C++-kielellä, joten riittävät tiedot ja taidot ko. ohjelmointikielestä ovat välttämättömiä kurssin läpäisemiseksi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää riittävää määrää harjoitustehtävien tekoa hyväksytysti (50%) ja ajallaan sekä harjoitustyön suorittamista.

Siirry alkuun