Peliteollisuuden liiketoimintakenttä (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00EP09-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Jani Ruotsalainen
Vastuuopettaja
Jani Ruotsalainen
Ryhmät
-
POKT22SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
-
POKT24SDPeliohjelmointi, Double Degree
-
VOKTIT24SInformation technology, vaihto-opiskelijat
- 03.09.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 24.09.2024 08:15 - 12:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 01.10.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 08.10.2024 08:15 - 11:30, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 15.10.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 29.10.2024 08:15 - 10:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 05.11.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 12.11.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 19.11.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 26.11.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 03.12.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 10.12.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
- 17.12.2024 08:15 - 11:45, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3001
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää pelialan liiketoiminnan perusasiat
Opiskelija ymmärtää alihankintaketjujen merkityksen peliteollisuudessa
Opiskelija ymmärtää erilaisten sopimusjärjestelyjen ja aineettomien oikeuksien merkityksen peliyritykselle
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman pienelle peliyritykselle
Sisältö
Pelialan liiketoimintaympäristö ja erilaiset yritystyypit
Yrittäjyys pelialalla
Alihankinta pelialalla
Freelancerina toimiminen
Sopimustyypit ja -mallit sekä IPR
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.