Gerontologinen tietoperusta (10 op)
Toteutuksen tunnus: GE00CO38-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
21.08.2023 - 01.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2023 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Annele Urtamo
- Merja Nurmi
- Merja Laitoniemi
- Vastuuopettaja
- Merja Laitoniemi
- Ryhmät
-
GEKV23SMGeronomi, monimuoto
- Opintojakso
- GE00CO38
Tavoitteet
• Tunnet iäkkään ihmisen oppimiseen liittyviä tekijöitä.
• Tunnet koulutusgerontologian keskeisiä käsitteitä.
• Tunnet ikääntyvän ohjaamisen ja opettamisen peruslähtökohtia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
• Tunnet ikääntyvän opettamiseen ja ohjaamiseen liittyviä menetelmiä.
• Tunnet psyykkisiä vanhenemismuutoksia, iäkkäiden psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyisyyttä.
• Tunnet psykogerontologian keskeiset käsitteet ja tutkimuskohteet.
• Ymmärrät vanhuuden elämänvaiheen erityisyyden ja moniulottuvaisuuden.
• Osaat analysoida gerontologisten teorioiden merkityksiä.
• Osaat jäsentää vanhenemisen yksilön ja yhteiskunnan tasolla ja hahmottaa näiden tasojen välisiä yhteyksiä.
• Olet perehtynyt vanhenemismuutosten etenemisen yksilölliseen ja yksilöiden väliseen vaihteluun, vaikutuksiin ja vaikuttaviin tekijöihin.
• Tunnet sairauksien ja terveydentilaan liittyvien muutosten ja vanhenemisprosessien vuorovaikutuksen.
• Olet perehtynyt keskeisten vanhusten sairauksien synty- ja etenemismekanismeihin, ehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen.
Sisältö
Miten ikääntyminen vaikuttaa oppimiseen, aistitoimintoihin, muistiin, oppimiseen ja älykkyyteen?
Minkälaisia kysymyksiä liittyy iäkkäiden työhön ja harrastustoimintaan osallistumiseen?
Miten ikääntyminen huomioidaan koulutuksen järjestämisessä ja ohjaamisessa?
Mitä ovat pyykkiset vanhenemismuutokset ja psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky?
Miten vanheneminen koetaan, mitä on kokemuksellinen vanheneminen?
Millaista vanheneminen on yksilöllisenä, kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä?
Minkälaisia sosiaaligerontologisia teorioita on ja mikä on niiden merkitys vanhustyössä?
Mikä ja millaista on biologinen vanheneminen?
Miten perimä ja ympäristötekijät ovat yhteydessä vanhenemiseen?
Mitkä tekijät selittävät vanhusten toimintakyvyn muutosta?
Miten vanhenemismuutokset ja sairaudet ovat yhteydessä toisiinsa?
Millainen on terveyden, toiminnanvajeiden ja sairauksien jatkumo?
Millaista on ikääntyvien henkilöiden sairastavuus?
Millaisia ovat iäkkäiden sairauksien erityispiirteet?
Miten vanhenemismuutokset vaikuttavat sairauksien etenemiseen, hoitoon ja kuntoutukseen?
Opiskelumateriaali
Osoitetaan opintojaksojen alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintokokonaisuus muodostuu: sosiaaligerontologiasta, geropsykologiasta, koulutusgerontologiasta, terveysgerontologiasta ja geriatriasta
Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle. Itsenäisesti tai ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, luentoja, opetuskeskusteluja, oppimistehtäviä, yhteistoiminnallinen oppiminen.
Nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuu mahdollisuuksien mukaan
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojaksojen alkaessa
Kansainvälinen yhteistyö
Toteutuu mahdollisuuksien mukaan
Opiskelijan työmäärä
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä
Toteutuksen osien kuvaus
Sosiaaligerontologia 2 op syksyllä opettajana Merja Nurmi
Geropsykologia 2 op
Koulutusgerontologia 2 op
Terveysgerontologia ja geriatria
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, hyväksytysti tehdyt tehtävät, arviointi asteikolla 1-5, osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty - hylätty
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aiempaa osaamista