Skip to main content

Nursing of children and young persons (5 cr)

Code: HT00DT96-3017

General information


Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.02.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Katja Villikka
Teacher in charge
Katja Villikka
Groups
SHKT21SM2
Nursing, part-time studies
Course
HT00DT96
No reservations found for realization HT00DT96-3017!

Objective

You understand the normal growth and development of children.
You can apply your knowledge of the most common diseases of children and young people to nursing.
You can take into account and support the family as part of nursing children and young people.
You know the special features of children and young people and can apply this knowledge to nursing.
You can apply your knowledge about anatomy and physiology, applied pharmacology and medication to nursing children and young people.
You are familiar with the most common developmental and intellectual disabilities.
You can apply your knowledge on the key developmental and intellectual disabilities to nursing people with these disabilities.
You can apply evidence-based information to nursing children and young people.
You know children’s and youngsters cancers and the principals of their treatment and their palliative care.

Content

How does the normal growth and development of a child and young person proceed?
What are the most common diseases of children and young people?
How do you acknowledge and support the families in nursing children and young people?
What are the help methods in nursing children and young people?
How do you care for a healthy and sick child or young person?
How do you carry out safe medication and fluid therapy of children and young people?
What are the most common development and intellectual disabilities and the methods used in treating people with disabilities?
How do you support the functional ability of a person with a developmental or intellectual disability?
How do you apply evidence-based information to nursing children and young people?
What are most common cancers among children and youngsters and the principals of their nursing care and palliative care?

Course material

Kehityspsykologia: Tony Dunderfelt: Elämänkaari psykologia. WSOYpro. sivut 57-97 ja Mannerheimin lastensuojelu liiton nettisuvut: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/ ja Storvik-Sydänmaa S., Talvensaari, H., Kaisvuo T. & Uotila, N. (2012 tai uudempi painos Lapsen ja perheen hoitotyö) Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro. Sivut:10-80.

Lasten ja nuorten sairaanhoito: Storvik-Sydänmaa S., Talvensaari, H., Kaisvuo T. & Uotila, N. (2012 tai uudempi painos Lapsen ja perheen hoitotyö) Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro. Sivut: 81-88, 96-122, 130-164, 167-188, 199-214, 252-276, 288-293 ja 304-330 sekä 343-357.

Ja tunnilla jaettu muu materiaali sekä Learnissa oleva materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen väylä:
Lähiopetus verkossa ONLINE: luennot työjärjestyksen mukaisesti lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu ja vammaistyö sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä itsenäistä opiskelua. Kipuseminaari 8 h ja näyttökokeet 1 h /opiskelija suoritetaan lähiopetuksena työjärjestyksen mukaisesti. Lisäksi tentit 2 + 2 h, joko kampuksella tai examissa.

Opintoja nopeuttava väylä:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä examissa (kehityspsykologia ja lasten ja nuorten sairaanhoito+vammaistyö), mutta osallistuminen tähän opintojaksoon edellyttää, että sinulla on opetussuunnitelman mukaisesti suoritettuna hoitotyön perusopinnot ja sisätautien, kirurgian ja perioperatiivisen hoitotyön opintojaksot. Kipuseminaari 8 h ja näyttökoe 1 h / opiskelija suoritetaan lähiopetuksena kampuksella työjärjestyksen mukaisesti.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksoon ei liity työelämäyhteistyötä, mutta Prekliininen harjoittelu 2 / Lasten ja nuorten hoitotyö 1 op linkittyy läheisesti teoriaopintoihin.

Timing of exams and assignments

Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjalliset tentit ensimmäisen suorituskerran jälkeen, haluamaan yleisenä uusintatenttipäivänä tai oman aikataulun mukaan tenttiakvaario Examissa. Kipuseminaari (pakollinen) ja näyttökoe (pakollinen) työjärjestyksen mukaisesti.

Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut Examiin suorittamaan kirjalliset kokeet (lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu +vammaistyö (= tentti 1) että lasten ja nuorten sairaanhoito (= tentti 2). Kipuseminaari (pakollinen) ja näyttökoe (pakollinen) työjärjestyksen mukaisesti.

International cooperation

-

Student workload

5 op = 135 tuntia

Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 48 h (tunnit online verkossa, ei läsnäolo velvoitetta), kipuseminaari 8 h, kirjalliset kokeet 2x2h = 4 h, näyttökoe n. 1 h ja itsenäinen opiskelu 74 h, joka on tarkoitettu tenttiin, näyttökokeeseen ja kipuseminaariin valmistautumiseen.

Opintoja nopeuttava väylä: itsenäinen valmistautuminen tentteihin, näyttökokeeseen ja kipuseminaariin 122 h, kipuseminaari 8 h, näyttökoe n. 1 h ja kirjalliset kokeet 2 x 2 h = 4 h.

Course part description

Laajuus 5 op, jossa käydään läpi lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen kehitys ja tavallisimmat lasten ja nuorten akuutit ja pitkäaikaiset sairaudet sekä vammaistyö.

teoria 3 op (= lähitunnit 48 h, itsenäinen opiskelu 54 h ja tentit 4 h)
kipuseminaari (= pakolliset lähitunnit 8 h ja itsenäinen opiskelu 8 h)
näyttökoe (= pakollinen lähitunti 1 h ja itsenäinen opiskelu 12 h)

Further information

katja.villikka@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä: Arvosana muodostuu kirjalliset kokeet lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu ja vammaistyö (T1-K5 25 %) sekä lasten ja nuorten sairaanhoito (T1-K5 25 %), aktiivinen osallistuminen kipuseminaariin T1-K5 25 % (ennakkotehtävä 25 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 50 %, kipumittaritentti 25 %) ja näyttökoe (T1-K5 25 %).

Opintoja nopeuttava väylä: Arvosana muodostuu kirjalliset kokeet lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu ja vammaistyö (T1-K5 25 %) sekä lasten ja nuorten sairaanhoito (T1-K5 25 %), aktiivinen osallistuminen kipuseminaariin T1-K5 25 % (ennakkotehtävä 25 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 50 %, kipumittaritentti 25 %) ja näyttökoe (T1-K5 25 %).

Arviointi:
Hylätty: Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita, ei osallistu kipuseminaariin ja/tai näyttökokeessa alle 70 % oikein.

TI-T2:
Osaat perusasioita lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta ja vammaistyöstä, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

H3-H4:
Osaat perusasiat pääosin hyvin lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä vammaistyöstä ja osaat joissain määrin tai melko hyvin soveltaa tietoa käytäntöön.

K5:
Osaat perusasiat erittäin hyvin lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä vammaistyöstä ja osaat soveltaa hyvin tai erittäin hyvin tietoa käytäntöön.

Qualifications

Professional basics in nursing, Nursing in medical wards, Surgical and perioperative nursing, Practical training: Clinical training I

Go back to top of page