Special education (5 cr)
Code: SO00DT48-3012
General information
- Enrollment
-
06.04.2023 - 21.04.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
18.09.2023 - 17.11.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Social Services and Health Care
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Karoliina Rötkö
- Teacher in charge
- Karoliina Rötkö
- Groups
-
SOMI22SPSocial Services, full-time studies
- Course
- SO00DT48
Objective
You are aware of the individual and special needs of children and the youth.
You can support individual growth and learning abilities of each child.
You know the service system of special education from early childhood education up to comprehensive school.
You can define basic concepts and describe professional practices related to special education.
You can account for family-centred orientation as part of supporting children.
You know essential methods of special education.
Content
What kind of special needs can children and young people have?
How can we support growth and learning abilities of children and young people?
What is the service system of special education like and how do laws and norms regulate special education?
What are the basic concepts of special education?
How is family-centered orientation taken into account within the practices of special education?
What kind of methods are used in special education?
Course material
Tentti:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on itsenäistä opiskelua sekä niihin liittyviä tehtäviä sekä tentti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Jos nopeuttaja haluaisi tehdä itsenäisen suorituksen tässä toteutuksessa, tulee hänen ennakoida mahdollisuutta päästä erityiskasvatusta toteuttavaan työelämäpaikkaan opintojakson aikana, jolloin on mahdollista valita työhön integroitu väylän suoritus. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintojakson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
RDI and work-related cooperation
Työelämäyhteistyötä liitetään mahdollisuuksien mukaan kontaktiopetukseen ja tehtäviin.
Työelämäyhteistyö tarkentuu opintojakson alussa. Työhön integroidussa väylässä opiskelija kytkee opintojakson oppimistavoitteet omaan työhön.
Timing of exams and assignments
Opintojakso sisältää tentin sekä tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa. Tentti viikolla 47 lukujärjestystietojen mukaisesti.
Student workload
5 op/ 135 h
Course part description
Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.
Further information
Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty
Qualifications
Human development and learning