Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 17.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Riitta-Liisa Jukarainen
  • Karoliina Rötkö

Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät

  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • Opintojakson info: Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 18.09.2023 13:00 - 16:00
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 28.09.2023 09:30 - 12:30
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 28.09.2023 13:15 - 15:15
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 04.10.2023 08:00 - 11:00
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 11.10.2023 08:00 - 11:00
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 13.10.2023 08:00 - 11:00
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 17.10.2023 13:00 - 15:45
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 30.10.2023 12:45 - 15:45
  • Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 14.11.2023 09:30 - 11:30
  • Tentti: Erityiskasvatus SO00DT48-3012 / 16.11.2023 11:30 - 16:45

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Tentti:

Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus

sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on itsenäistä opiskelua sekä niihin liittyviä tehtäviä sekä tentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Jos nopeuttaja haluaisi tehdä itsenäisen suorituksen tässä toteutuksessa, tulee hänen ennakoida mahdollisuutta päästä erityiskasvatusta toteuttavaan työelämäpaikkaan opintojakson aikana, jolloin on mahdollista valita työhön integroitu väylän suoritus. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintojakson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä liitetään mahdollisuuksien mukaan kontaktiopetukseen ja tehtäviin.
Työelämäyhteistyö tarkentuu opintojakson alussa. Työhön integroidussa väylässä opiskelija kytkee opintojakson oppimistavoitteet omaan työhön.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää tentin sekä tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa. Tentti viikolla 47 lukujärjestystietojen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

5 op/ 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen