Skip to main content

Public health nursing for pregnant women, children and their families (10 cr)

Code: TH00DV27-3004

General information


Enrollment
02.01.2023 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.01.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
9 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Health Care
Teachers
Jussi Hänninen
Katja Villikka
Satu Untolahti
Liisa Korpivaara
shktvirtuaali
Teacher in charge
Liisa Korpivaara
Groups
THKV23KM
Health care,part-time studies
Course
TH00DV27
No reservations found for realization TH00DV27-3004!

Objective

You can provide education and support clients in matters related to partner relationship and family planning.
You can plan, implement and assess the follow-up and support of families expecting a child regarding their health, wellbeing and resources in cooperation with them.
You can assess the health of a mother and foetus and identify risk factors related to pregnancy and childbirth and refer to further treatment if necessary.
You are able to manage the phases of childbirth and act in an emergency childbirth
You can plan, implement and assess the need for support of the newborn and family as well as increase the participation of the family.
You can confirm motherhood and paternity.
You can plan, implement and assess the follow-up of growth and development of children, in cooperation with the clients.
You can support children and families in choosing health promoting alternatives.
You are able to encourage families in parenting and promotion of a healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You are able to maintain and promote a safe community and environment for children in cooperation with families and different interest groups.
You know how to take into account multiculturalism your work.

Content

What is the service system for maternity care?
What is family planning, sexual and reproductive health? How do you implement antenatal education?
How do you support parenthood, fatherhood, motherhood and partner relationship?
How do you implement health examinations, screenings, health counselling and education of mothers and their families during pregnancy and after childbirth?
How do you identify risk factors of pregnancy, and the need for a referral to further care and the need for special follow-up and support?
What are the phases of childbirth and postnatal examination?
How do you confirm motherhood and paternity?
What is early interaction and support?
What is breastfeeding counselling?
What is the Family service network?
How do you implement health examinations of children?
How do you provide support for resources and resource-oriented approach to parenting, parents’ health and wellbeing?
How do you use digital tools in your work?
How do you take into account multiculturalism in your work?

Course material

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Learntenttikirja TAI Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.

Vapaaehtoinen lisämateriaali:
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.

Study forms and methods

SÄÄNNÖLLISEN SYNNYTYKSEN JÄLKITARKASTUS 1 op
a) Itsenäinen ennakoiva verkko-opiskelu (vuorovaikutteiset kätilön ja terveydenhoitajan H5P-asiantuntijaluennot, lakisääteiset lääkärioppitunnit, virtuaalisimulaatio ja diagnostinen teoreettinen alkutentti
b) kliininen harjoittelu oppilaitoksella (skill station, simulaatiot ja taitonäyttö) yhtenä lähiopetuspäivänä HUOM! Lähiopetus joudutaan järjestämään Kotkan kampuksella, koska siinä on käytettävä simulaatiopedagogiikkaa (tarvitaan simulaatiotilat).

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neuropsykiatrisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 13 tuntia itsenäistä opiskelua.
Opintoja nopeuttava väylä: Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.

RDI and work-related cooperation

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvola harjoitteluun.

Timing of exams and assignments

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Opintojakson osa suoritetaan kirjallisella tehtävällä, jonka tarkemmat ohjeet annetaan opintojakson Learn alustalla tai ensimmäisellä lähitunnilla.
Opintoja nopeuttava väylä: Opintojakson osa suoritetaan kirjallisella tehtävällä, jonka tarkemmat ohjeet annetaan opintojakson Learn alustalla tai ensimmäisellä lähitunnilla.

International cooperation

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
-

Student workload

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 12 h (ei läsnäolo velvoitetta), kirjallinen tehtävä ja itsenäinen opiskelu 15 h
Opintoja nopeuttava väylä: kirjallinen tehtävä ja itsenäinen opiskelu 27 h

Course part description

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia. Sisältö: lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen arviointi ja tavallisimmat kehitysviiveet, itsesäätelytaidot ja niiden kehittyminen, leikki lapsen neuropsykiartisen kehityksen ilmentäjänä, tarkkaavaisuuden ongelmat, sosiaalisen kehityksen poikkeavuudet, autismin kirjo ja autistiset piirteet lapsessa, aistimusperäiset häiriöt ja niiden vaikutus lapsen toimintaan.

Further information

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
katja.villikka@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

JÄLKITARKASTUS:
hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyä alkutenttiä (yli 102 pistettä) sekä osallistumista kliiniseen harjoitteluun kampuksella.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä (T1-K5 50 %), osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 25 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 25 %).
Opintoja nopeuttava väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä (T1-K5 100 %).


LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Hylätty: Kirjallisessa tehtävässä on alle 40 % pyydetyistä asioita.
TI-T2: Osaat perusasioita lasten neurologisesta arvioinnista, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
H3-H4: Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten neurologisesta arvioinnista ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön.
K5: Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten neurologisen arvioinnin ja osaat soveltaa hyvin tietoa käytäntöön.

Go back to top of page