Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3126
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Marjo Puikkonen
- Ulla Korvenpää
Vastuuopettaja
Marjo Puikkonen
Ryhmät
-
TKMI23KVTietojenkäsittely, verkkototeutus
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös muutaman aikaan sidotun etäopetuskerran. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä.
• Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä.
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät ja verkkotentit.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti.Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Tutkimuksellinen kehittäminen ja opinnäytetyö 3 op ja Tiedonhankinta ja raportointi 2 op
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla valmistaudutaan opinnäytetyöhön, joka toteutetaan työelämän toimeksiannosta. Opinnäytetyön suunnittelun voi käynnistää jo opintojakson aikana, mikäli aihe ja toimeksianto ovat selvillä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t
Toteutuksen osien kuvaus
Osiosta Tutkimuksellinen kehittäminen ja opinnäytetyö 3 op vastaa Marjo Puikkonen ja osiosta Tiedonhankinta ja raportointi 2 op Ulla Korvenpää
Tarkemat kuvaukset tulevat myöhemmin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Opintojakson arviointiasteikko: hyväksytty/hylätty.