Adventure education (5 cr)
Code: YP00DU19-3009
General information
- Enrollment
-
06.04.2023 - 21.04.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
28.08.2023 - 15.11.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Tommi Pantzar
- Teacher in charge
- Tommi Pantzar
- Groups
-
YPKV22KMCivic activities and youth work, part-time studies
- Course
- YP00DU19
Objective
You know how to justify the methods and the role of the instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.
You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work.
You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you use them in planning and carrying out your own adventure.
Content
What philosophical and educational theoretical foundations is adventure education based on?
What educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors?
What are the methods that can be used in adventure education?
How can the risks involved in adventure activities be managed?
Course material
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
Lähiopetuksessa käsiteltävä materiaali sekä muu aineisto ja linkit Learnissa.
Tallennetut verkkoluennot ja niihin linkittyvät tehtävät.
Seikkalukasvatukseen liittyvät artikkelit ja niihin liittyvä tehtävä.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä (vahva suositus tähän):
Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukaudella 2023. Opintojaksoon kuuluu 1 maastopäivä (25.9.) ja teoriapäivä (26.9.). Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa, johon liittyy ennakko- ja valmistelutehtäviä kaikille. Opiskelijat sopivat tänne keskenään kimppakyydit. Tästä lisätietoa ilmoittautuneille elokuun alkupuolella spostitse. Teoriapäivä toteutetaan Kouvolan kampuksella. Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen.
Lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä perehdyt seikkailukasvatuksen teoriaan ja osoitat ymmärrystäsi mentelmän käytöstä yhteisöpedagogin työkentällä. Kokemuksellisena etätehtävänä on tutustua itsenäisesti geokätköilyyn seikkailukasvatuksen välineenä ja tutkia menetelmän käyttökelpoisuutta kasvatuksen välineenä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson etätehtäväosat on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos koet, että voit niveltää seikkailukasvatusteeman työpaikallesi, löydät ohjeet kurssin suorittamisesta työpaikallasi kurssin learn alustalta. Sovi vielä tarkemmin opettajan kanssa. Tehtävä saatavilla sen jälkeen kun opettaja on laittanut kurssin aloituksesta tietoa elokuun puolivälissä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä (suositellaan lähipäiviin osalliistumista, kurssin kokemuksellisuuden vuoksi):
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, verkkoluentojen ja tehtävien avulla. Ohjeet itsenäiseen lyödät opintojakson Learn alustalta. Verkkototeutukseen voi ilmoittautua joustavasti, mutta opintojakson arviointi suoritetaan ainoastaan joulu- ja toukokuussa. Ajoita siis opintosi tämä huomioiden. Tehtävä saatavilla sen jälkeen kun opettaja on laittanut kurssin aloituksesta tietoa elokuun puolivälissä.
RDI and work-related cooperation
Opintojakso on mahdollista linkittää oman työn kehittämiseen monimuoto-opinnoissa etätehtävän osalta.
Timing of exams and assignments
Aikataulut palautuksille määritelty Learn alustalla.
International cooperation
Ei kv-yhteistyötä.
Student workload
Lähiopetusta noin 1op ja itsenäisen opiskelun osuus on 4op
Itsenäinen verkko-opiskelu jakaantuu verkkoluentoihin 1op ja niihin liittyviin tehtäviin sekä valittuun seikkailukasvatuksen tai kokemuksellisen oppimisen teemaan syventymiseen, josta tuotetaan raportti 3op.
1op = noin 27h opiskelijan työtä.
Course part description
2 pv lähiopetusta, käytännön seikkailu 1pv Repovedellä ja teoriaa 1pv Kouvolan kampuksella.
Verkko-opintoina luentotallenteita, artikkeleita luettavaksi sekä niihin linkittyvä laajempi etätehtävä. Käytännön oma "seikkailu" geokätköillen ja sen raportti.
Further information
Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi suosittelen lämpimästi lähipäiviin osallistumista ja monimuotototeutuksen kokemuksellisen osuuden hyödyntämistä. Oman kokemuksen saaminen "kokemuksellisen oppimisen" -.kurssilla on ymmärrettävästi oleellinen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi jakautuu:
Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Teoriatehtävä (loppuarvioinnin painoarvo 3/5)
Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5)
Arviointikohteet:
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.