Siirry suoraan sisältöön

Diskreetti matematiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TK00BK51-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus
  • Degree Programme in Information Technology

Opettaja

  • Teemu Saarelainen

Vastuuopettaja

Teemu Saarelainen

Ryhmät

  • POKT23SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus
  • 03.09.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 10.09.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 17.09.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 24.09.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 01.10.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 08.10.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 15.10.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 05.11.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 12.11.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 19.11.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 26.11.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 03.12.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023
  • 10.12.2024 12:30 - 16:00, Discrete mathematics 2 TK00BK51-3023

Tavoitteet

Tiedät lineaarialgebran peruskäsitteitä sekä osaat laskea vektoreiden ja matriisien avulla.
Tiedät graafiteorian peruskäsitteitä ja osaat ratkaista ongelmia graafien avulla.
Osaat määritellä ja kuvata äärellisen tilakoneen ja automaatin

Sisältö

Kuinka vektoreilla ja matriiseilla lasketaan sekä ratkaistaan erilaisia yhtälöryhmiä?
Mitä tarkoittaa koordinaatisto ja koordinaatistomuunnos?
Mitä sovelluksia on lineaarialgebralla?
Kuinka graafeja määritellään, luokitellaan ja hyödynnetään ongelmien ratkaisemisessa?
Kuinka äärellisiä tilakoneita ja automaatteja määritellään ja hyödynnetään sovelluksissa?

Opiskelumateriaali

Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille laskuharjoitusten aikana.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen viikottaiseen lähityöskentelyyn. Opiskelija suorittaa viikottaiset harjoitustehtävät aikataulun mukaisesti, pystyy esittämään vastauksensa viikkoharjoituksissa sekä osallistuu välikokeisiin kurssin aikana. Kurssin voi myös suorittaa pelkällä tentillä.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita ja ohjelmointikieliä, joilla demonstroidaan opiskeltuja matemaattisia työkaluja. Näitä voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Harjoitustehtävät tulee tehdä viikottain ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Välikokeiden ja mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan myös opintojakson Teams-kanavalla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien teko, välikokeet.

Esitietovaatimukset

Diskreetti matematiikka 1 tai vastaavat tiedot