Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2 (12 op)
Toteutuksen tunnus: TH00ET47-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
20.03.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Aila Friis
- Riitta-Liisa Jukarainen
Ryhmät
-
THMI20KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida asiakkaan terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin tai hyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon tai terveydenhuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat arvioida työn tai toiminnan, työyhteisöjen tai sosiaalisen yhteisön sekä ympäristön vaikutuksia terveyteen ja antaa niihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Miten toteutat eri-ikäisten aikuisten terveystarkastuksia?
Miten toteutat näyttöön perustuvaa elintapaohjausta?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön tai toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Miten huomioit asiakkaan työergonomiaa?
Miten ohjaat asiakasta terveyspalveluiden käytössä?
Miten käytät digitaalisia työvälineitä asiakastyössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Edellytetään, että kliininen hoitotyö I ja II sekä kliinisen hoitotyön harjoittelut 1-4 ovat hyväksytysti suoritettu.