Skip to main content

Basis of physiology (5 cr)

Code: GE00CO41-3008

General information


Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Care for Older Adults
Teachers
Riitta Tenkanen-Salmela
Taina Lehtonen
Teacher in charge
Taina Lehtonen
Groups
GEKV23SM
Elderly care, part-time studies
Course
GE00CO41
No reservations found for realization GE00CO41-3008!

Objective

Basic body functions

Anatomy and physiology of body parts undergoing pathological changes while aging

Concepts and laws of preventing infections

Significance of infections to individuals and society

Content

Anatomy and physiology 2 ECTS credits:

Body functions and relationships between them

Circulation, respiration, digestive system and urination

Microbiology and infection disease and preventing of infections 3 ECTS credits:

Features of microbes

Infection

Immunology

Common infectious diseases

Infection preventing

Protection against infections, hygiene of hands

Methods of protection against infections

Course material

Opiskelussa voi käyttää oppikirjana haluamaansa anatomian ja fysiologian kirjaa. Opiskelutehtävät Learnissa esittävät vaaditun osaamistason. Mikrobiologian ja infektiotautien osalta tenttimateriaalina on Learnissa jaettu materiaali ja osoitetut materiaalit.

Infektioiden torjunnan ja aseptiikan osalta: Karhumäki, Jonsson & Saros. 2021: Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita., Anttila ym. (toim.) 2018 (tai mahd. uudempi painos): Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. THL. sekä materiaali Learnissa ja opettajan osoittama muu materiaali.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Verkko opetus mahdollistaa oman opiskelurytmin toteuttamisen.

RDI and work-related cooperation

Ei ole tässä opintojaksossa

Timing of exams and assignments

Suoritetaan Learnissa Taina Lehtosen opetuksen osalta (anatomia, fysiologia, mikrobiologia ja infektiotaudit)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka-osio: tehtävät palautetaan Learniin opettajan ilmoittaman määräajan puitteissa.

International cooperation

Ei sisälly tähän jaksoon

Student workload

Anatomian ja fysiologian osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Mikrobiologia ja infektiotaudit osuus 2 x 27 tuntia (2 op)
Infektioiden torjunta ja aseptiikka osuus (tartunnan esto) 27 tuntia (1 op)

Course part description

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit osuudesta järjestetään opetusta vuorovaikutteisesti verkossa. Opetus on merkitty työjärjestykseen. opetus nauhoitetaan ja nauhoitteen voi katsoa Learnista ellei pääse osallistumaan vuorovaikutteiseen opetukseen.

Infektioiden torjunta ja aseptiikka -osuuden osuus toteutuu lähiopetuksena, joka sisältää teorian lisäksi aseptisen toiminnan harjoituksia ja ryhmätehtäviä. Oppiportin verkkokurssi.

Further information

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit: taina.lehtonen@xamk.fi

Infektioiden torjunta ja aseptiikka: riitta.tenkanen-salmela@xamk.fi, puh. 044 7028 413

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Anatomian ja fysiologian osuus sekä mikrobiologia ja infektiotaudit - tentti Learnissa
Infektioiden torjunta ja aseptiikka (tartunnan esto) -osuus : tehtävät Learnissa (osion arviointi hyväksytty-hylätty)

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijalla on virheellisiä ja puutteellisia käsityksiä anatomian rakenteista ja fysiologian perusilmiöistä. Opiskelija ei pysty esittämään riittävää osaamistasoa mikrobeista ja tarttuvista taudeista ja hänellä ei ole tartunnan estosta riittävästi hallintaa. Opiskelija ei ymmärrä infektioiden torjunnan tärkeyttä ja siinä käytettäviä menetelmiä eikä osaa toteuttaa aseptista työskentelyä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija hallitsee jonkin verran anatomian perusrakenteita ja fysiologisia ilmiötä. Opiskelijalla on perustietoja mikrobeista, tarttuvista taudeista ja tartunnan estosta. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata joitakin infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija tietää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy osittain toteuttamaan aseptista työskentelyä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija hallitsee anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja hallitsee tartunnan ehkäisyn perusteet. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa kuvata useita infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy suurelta osin toteuttamaan aseptista työskentelyä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee hyvin anatomian perusrakenteet ja keskeiset fysiologiset ilmiöt. Opiskelija ymmärtää hyvin mikrobien merkityksen tarttuvien tautien aiheuttajana ja osaa soveltaa tietojaan tartunnan ehkäisyssä. Opiskelija ymmärtää infektioiden torjunnan tärkeyden, siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa laajasti kuvata infektioiden torjunnan menetelmiä. Opiskelija ymmärtää, mitä aseptinen työskentely tarkoittaa ja pystyy laajasti toteuttamaan aseptista työskentelyä.

Go back to top of page