Siirry suoraan sisältöön

Digimarkkinointi ja -myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00DP38-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

10 - 40

Opettaja

  • Renée Moura

Vastuuopettaja

Renée Moura

Ryhmät

  • VOMITO23S
    Matkailu, vaihto-opiskelijat
  • VOMIIB23S
    International Business, vaihto-opiskelijat

Tavoitteet

Osaat hahmottaa toimintaympäristön digitalisoitumisen vaikutuksia monikanavaiseen myyntiin ja markkinointiin.
Osaat kuvata asiakaskokemuksen muodostumista sekä kuluttajan ostoprosessia verkossa.
Osaat hyödyntää digimarkkinoinnin ja –myynnin keinoja ja työkaluja kuluttajan ostoprosessin tukemiseen sekä seurata niiden tuloksellisuutta.
Osaat tuottaa vaikuttavia sisältöjä ja löytää niille yleisöjä hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin keinoin.
Osaat tunnistaa tiedon keräämisen juridiset ja eettiset haasteet.

Sisältö

Mitä tarkoittavat digitaalinen markkinointi ja -myynti ja mitä keinoja sekä kanavia ne pitävät sisällään?
Minkälainen on kuluttajan osto- ja päätöksentekoprosessi verkossa ja miten sitä voidaan tukea digimarkkinoinnin ja –myynnin keinoin?
Miten tuotetaan vaikuttavia sisältöjä ja miten niille löydetään yleisöjä mm. hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin keinoin?
Miten luot toimivat ja tekoälyä (AI, chatbots) hyödyntävät verkkosivut ja verkkokaupan?
Miten luot liikennettä verkkosivustolle ja hyödynnät analytiikkaa mittaamisessa?
Mitkä ovat tiedon keruun juridiset ja eettiset periaatteet?

Opiskelumateriaali

Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla. 1. painos. [Helsinki]: Kauppakamari. https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223846/Versions

Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

Lisäksi aiempaa osaamista tunnustetaan seuraavasti:
Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.

Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee useita ulkopuolisia luennoitsijoita/asiantuntijoita sekä työelämä-/TKI-projektien edustajia.

Opintojaksolla tehdään työelämäprojekteja.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakso perustuu työelämän edustajien digimarkkinointiin ja myyntiin perustuviin esityksiin ja tapaamisiin, joiden pohjalta opiskelija työstää omaa oppimispäiväkirjaansa.

Opintojaksolla toteutetaan työelämäprojekteja.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h
Opetukseen ja vierailijaluentoihin osallistuminen (sis.opetuskerroilla tehtäviin ryhmätehtäviin valmistautumisen) 40 h
Työelämäprojekti ryhmätyönä 60 h
Oppimispäiväkirja 35 h

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antaa lehtori Kirsi Soulamo kirsi.soulamo@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamista arvioidaan seuraavien osa-alueiden kautta:
- opiskelija käyttää johdonmukaisesti digimarkkinoinnin ja myynnin ammattikäsitteitä (oppimispäiväkirja)
- opiskelija hahmottaa digimarkkinoinnin ja –myynnin tehtäväkokonaisuuksia (oppimispäiväkirja)
- opiskelija käyttää keskeisiä digimarkkinoinnin ja –myynnin malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita (työelämäprojektin toteuttaminen)

Arviointi perustuu työelämäprojektin toteuttamiseen ryhmätyönä sekä henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan sisältöön ja laatuun.

Esitietovaatimukset

Asiakaslähtöinen markkinointi 5 op tai vastaavat tiedot
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus 5 op tai vastaavat tiedot