Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 02.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

0.5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Leila Pekonen

Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät

  • SOMI23SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn alustalla opintojakson alkaessa

Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi: Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. 3.,uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti. Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI23SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen liittyvissä asioissa toimi Luxissa olevien ohjeiden mukaan ja hae osaamisen tunnustamista Pepissä. Mikäli sinulle on jo tehty sopimus osaamisen tunnustamisesta (näyttö / osittainen hyvksiluku), ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa sopiaksesi suorituksista tällä toteutuksella.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksesta sovitaan opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien ja/tai pienryhmien ohjaamisen muodossa. Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.

Tentit ja muut määräajat

Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan opintojakson Learn-alustalle.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Toteutuksen osien kuvaus

Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus. Katso lukujärjestystiedot ja arvioi, voitko osallistua kontaktiopetukseen.

Tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan 1. kontaktikerralla ja kirjataan Learn-alustalle.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen