Skip to main content

Participation and communality in early childhood education (5 cr)

Code: SO00DT51-3005

General information


Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Maija Olli
Virve Jussila
Hanna Lehtinen
Teacher in charge
Virve Jussila
Groups
SOKT22SP
Social services, full-time studies
SOMI22SP
Social Services, full-time studies
Course
SO00DT51

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 17 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 09.09.2024 time 16:30 - 18:00
(1 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Aloitusinfo, osallistuminen vapaaehtoista, info tallennetaan
Mon 16.09.2024 time 16:30 - 18:00
(1 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Teams-luento 1 (ei läsnäolovelvoitetta)
Wed 25.09.2024 time 16:30 - 18:00
(1 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Teams-luento 2 (ei läsnäolovelvoitetta)
Thu 17.10.2024 time 13:30 - 16:00
(2 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Webinaari, vaihtoehtoinen ajankohta
Thu 17.10.2024 time 16:30 - 19:00
(2 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Webinaari, vaihtoehtoinen ajankohta
Fri 18.10.2024 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Webinaari, vaihtoehtoinen ajankohta
Mon 04.11.2024 time 13:30 - 16:00
(2 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Webinaari, vaihtoehtoinen ajankohta
Mon 04.11.2024 time 16:30 - 19:00
(2 h 30 min)
Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Webinaari, vaihtoehtoinen ajankohta
Changes to reservations may be possible.

Objective

You adopt competences for pedagogical documentation in early childhood education and care.
You are able to support the participation of a child in the early years as well as the community-based work culture in day care.
You are able to examine and implement methods of early support.
You enhance your educational viewpoint in terms of an alternative pedagogy or a particular worldview.
You know the principles and implementation methods of educational cooperation with families.

Content

How do you make use of pedagogical documentation as a work method?
What kind of methods are those promoting participation in early childhood education?
What are the methods of early and special support in early childhood education?
What is your educational viewpoint like?
What are alternative pedagogies in early childhood education and what pedagogical ideas do they include?
What are the principles and implementation methods of educational cooperation with families?

Course material

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä: Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen osoitetaan ryhmäkeskusteluin, video- ja webinaariesitelmien sekä esseen avulla. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita. Opintojakson aloitusinfo pidetään Pepin kalenterissa ilmoitettuna aikana. Osallistuminen aloitusinfoon on vapaaehtoista. Muiden Teams/Zoom-luentojen ja -webinaarien ajankohdat ilmestyvät Peppiin myöhemmin. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: -

Työhön integroitu oppimisväylä: -

RDI and work-related cooperation

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Student workload

Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä, jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.

Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin perehdytään laatimalla esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla webinaariin, jossa oman esityksen pitämisen lisäksi kuullaan osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.

Varhaisen tuen menetelmiin perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.

Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän avulla.

Further information

Opintojakso tuottaa osaamista erityisesti varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin, mutta myös muihin sosionomin tehtäviin, joissa tarvitaan tietoa varhaiskasvatuksesta palveluna sekä varhaiskasvatuksen työkäytännöistä ja toimintaperiaatteista. Kurssin suorittaminen ei edellytä käytännön työkokemusta varhaiskasvatuksessa.

Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams/Zoom-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Tutkintosäännön mukaan: ”Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana” ja ”Opintojakso on pienin opetussuunnitelmassa oleva yksikkö, josta saa opintosuorituksen”. Opintojaksolla ei ole mahdollista hyödyntää aiemmalla opintojaksototeutuksella hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Kurssialustalla on Turnitin-tarkastus käytössä, joten aiemmin palautettuja osasuorituksia ei voi palauttaa uudelleen arvioitavaksi.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Go back to top of page