Special education in the framework of youth education (5 cr)
Code: YP00DU17-3012
General information
- Enrollment
-
08.04.2024 - 21.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Teacher in charge
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Groups
-
YPMI23SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- Course
- YP00DU17
Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 41 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 05.09.2024 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D210
Teorialuokka
|
Mon 09.09.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
|
Mon 16.09.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
|
Mon 23.09.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
|
Mon 30.09.2024 time 13:15 - 16:15 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D128
Teorialuokka
|
Mon 07.10.2024 time 13:15 - 16:15 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
|
Thu 17.10.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D131
Teorialuokka
|
Thu 31.10.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
|
Thu 07.11.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D131
Teorialuokka
X220 Teorialuokka X310 Neuvottelutila D209 Teorialuokka D210 Teorialuokka |
Thu 14.11.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
|
Mon 18.11.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D210
Teorialuokka
|
Mon 25.11.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
D210 Teorialuokka D132 Neuvottelutila D131 Teorialuokka |
Tue 03.12.2024 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D131
Teorialuokka
D126 Neuvottelutila X220 Teorialuokka |
Mon 09.12.2024 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012 |
D209
Teorialuokka
|
Objective
You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.
You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.
You are able to combine expertise in child welfare with special education.
Content
What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?
What are the pedagogically different groups within youth education?
How is expertise in child welfare connected with skills in special education?
Course material
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).
RDI and work-related cooperation
Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.
Timing of exams and assignments
Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.
Student workload
Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.