Skip to main content

Special education in the framework of youth education (5 cr)

Code: YP00DU17-3012

General information


Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
YPMI23SP
Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
Course
YP00DU17

Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 41 h 30 min.

Time Topic Location
Thu 05.09.2024 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D210 Teorialuokka
Mon 09.09.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Mon 16.09.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Mon 23.09.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Mon 30.09.2024 time 13:15 - 16:15
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D128 Teorialuokka
Mon 07.10.2024 time 13:15 - 16:15
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Thu 17.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D131 Teorialuokka
Thu 31.10.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Thu 07.11.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D131 Teorialuokka
X220 Teorialuokka
X310 Neuvottelutila
D209 Teorialuokka
D210 Teorialuokka
Thu 14.11.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Mon 18.11.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D210 Teorialuokka
Mon 25.11.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
D210 Teorialuokka
D132 Neuvottelutila
D131 Teorialuokka
Tue 03.12.2024 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D131 Teorialuokka
D126 Neuvottelutila
X220 Teorialuokka
Mon 09.12.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Changes to reservations may be possible.

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Course material

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).

RDI and work-related cooperation

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.

Timing of exams and assignments

Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.

Student workload

Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.

Go back to top of page