Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU17-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
YPMI23SP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU17

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 05.09.2024 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D210 Teorialuokka
Ma 09.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Ma 16.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Ma 23.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Ma 30.09.2024 klo 13:15 - 16:15
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D128 Teorialuokka
Ma 07.10.2024 klo 13:15 - 16:15
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
To 17.10.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D131 Teorialuokka
To 31.10.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
To 07.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D131 Teorialuokka
X220 Teorialuokka
X310 Neuvottelutila
D209 Teorialuokka
D210 Teorialuokka
To 14.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Ma 18.11.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D210 Teorialuokka
Ma 25.11.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
D210 Teorialuokka
D132 Neuvottelutila
D131 Teorialuokka
Ti 03.12.2024 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D131 Teorialuokka
D126 Neuvottelutila
X220 Teorialuokka
Ma 09.12.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3012
D209 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä.

Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin.

Osaat reflektoida ryhmiin kiinnittyvää tietoa hyödyntäen sitä yksilöiden / ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.

Osaat yhdistää lastensuojeluosaamista erityispedagogiikkaan.

Sisältö

Mitkä ovat erityispedagogiset käsitteet ja erityispedagogiikan kehityslinjat?

Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisokasvatuksessa työskennellään ja millaisia pedagogisia menetelmiä hyödynnetään?

Miten lastensuojeluosaaminen niveltyy osaksi erityispedagogista osaamista?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä / työhön integroitu väylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Opintoja nopeuttava / työhön integroitu väylä kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus n.50 tuntia, itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää ja tentti)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksytty suorittamien. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.

Siirry alkuun