Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00ED10-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Anton Yrjönen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
POKT24SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
PO00ED10

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 22.01.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 29.01.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 12.02.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 19.02.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 05.03.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 12.03.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 19.03.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 02.04.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 09.04.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 16.04.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 23.04.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 30.04.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Olio-ohjelmointi PO00ED10-3005
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Saavutat syvemmän osaamistason ohjelmoinnista, verrattuna edeltäviin Ohjelmointitekniikka ja Ohjelmointi opintojaksoihin. Aiemmin opit mitä ovat luokat ja oliot, nyt harjaannut käyttämään niitä erilaisissa tilanteissa. Osaat muodostaa luokkahierarkioita perinnän avulla ja opit kuormittamaan operaattoreita. Osaat muodostaa luokkia ja luokan funktioita myös sellaisille luokille, joissa käytetään dynaamista muistinvarausta. Osaat luoda ja käyttää templateja ja pystyt tulkitsemaan template-kirjaston määrityksiä.

Sisältö

Tiedätkö, miten virhetilanteita käsitellään? Osaatko luoda luokkahierkian? Mitä tarkoitetaan polymorfismilla? Miten dynaamisesti varattujen datajäsenten olemassaolo vaikuttaa luokan funktioihin? Mitä ovat virtuaalifunktiot? Entä abstraktit luokat? Mitä tarkoittaa operaattorikuormitus? Mitä ovat friend-funktiot? Mitä ovat funktio-templatet, entä luokka-templatet?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI-hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Siirry alkuun