Siirry suoraan sisältöön

Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit (5op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN35-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2026 - 19.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
31.08.2026 - 20.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
POKT24SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
PO00DN35

Toteutukselle Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Tässä opintojaksossa et opi juurikaan lisää itse koodauksesta vaan enemmänkin erilaisista hyviksi koetuista tavoista toteuttaa ratkaisuja tiettyihin tavallisimpiin peliohjelmoinnin ongelmiin. Peleissä on tietyt rakenteet kuten käyttäjän suorittama pelin ohjaus, pelielementtien fysiikoiden toteutus, pelin äly, jne. Opintojaksossa opit, kuinka tämä kaikki nivotaan luontevasti yhteen soveltaen yleisiä ohjelmiston suunnittelumalleja.

Sisältö

Oletko kuullut puhuttavan ohjelmistojen suunnittelumalleista, joissa käsitellään olio-ohjelmoinnin uudelleenkäytettäviä ohjelmistoelementtejä? Entäpä erityisesti peliohjelmoinnin suunnittelumalleista? Oletko kaivannut omia pelejä tehdessäsi apua koodin organisointiin ja eri osien yhdistämiseen? Miten muut ovat sen tehneet? Mikä on yleisesti hyväksytty paras tapa tehdä se?

Arviointi

Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä (a),
etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä (b),
hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia (c),
käyttää oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita (e)

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot ja -taidot olio-ohjelmoinnista.

Siirry alkuun