Skip to main content

Experiental guidance (5 cr)

Code: YP00DU30-3005

General information


Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Tommi Pantzar
Teacher in charge
Tommi Pantzar
Groups
YPKV22KM
Civic activities and youth work, part-time studies
Course
YP00DU30
No reservations found for realization YP00DU30-3005!

Objective

You are able to plan and implement experiential learning modules.
You know how to instruct and support experiential learning in the career field of your own choice. You are able to present theoretical and pedagogical reasons for the activities.
You are able to choose reflection methods that suit the group and the activities. You gain skills and knowledge in experiential activities.

Content

How do you plan experiential learning modules and what is the role of instructors during the process?
Why must the experience be reflected and what reflection methods can you use to support understanding and growth?
What experiential learning applications and environments can you use as a community educator?

Course material

Materiaali Learn alustalla sekä tukikirjallisuus:
Gilbertson, K. & Bates, T., McLauglin, T. & Ewert, A. 2006. Outdoor education.Methods and strategies. Champaign: Human Kinetics.
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Suomalainen seikkailupedagogiikka. Lapin yliopistokustannus.
Latomaa, T. & Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II Elämyksen käsitehistoriaa ja käytänötöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. & Latomaa, T. 2007. Seikkaillen elämyksiä. Näkökulmia seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöön. Lapin yliopistokustannus.
Kokljuschkin, M. 1999. Seikkailuun! varhaiskasvatuksen seikkailukirja. Kirjayhtymä.
Luckner, J. & Nadler, R. 1997. Processing the Experience. Strategies to Enhance and Generalize Learning. Kendall/Hunt Publishing.
Keskinen, K. 2015. Seikkailijasta seikkailukasvattajaksi. Seikkailukasvatus ammattina. Kustannustalo Aavas oy.
Kivelä, V. & Lempinen, J. 2009. Arki hallintaan, nuorten ryhmätoiminnan ohjaaminen. KOTA - Lasten ja nuorten hyvinvointi ry.
Michl, W. 2009. Erlebnispädagogik. München:Rainhardt.
Pike, E. & Beams, S. (ed.) 2013. Outdoor Adventure and Social Theory. London: Routledge.
Priest, S. & Gass, M. 1997. Effective Leadership in Adventure Education. Human Kinetics.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Telemäki, M. 1998. Johdatus seikkailukasvatuksen teoriaan. Kajaanin opettajankoulutusyksikkö.
Telemäki, M. & Bowles, S. 2001. Seikkailukasvatuksen teoria ja käytäntö, osa 1. Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutus-laitoksen julkaisuja.
Virtanen, V-M. 2011. Korkeita vuoria ja suuria kokemuksia. Seikkailutoimintaa perhe- ja ryhmäkuntoutuksessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto. Lasten ja nuorten kuntoutumissäätiö

Study forms and methods

Tämä opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena Kouvolan kampuksella. Opintojakso koostuu kahdesta lähipäivästä Kouvolan kampuksella (17.1.2024 ja 27.3.2024) sekä itsenäisestä ohjausprojektista. Opintojakson ensimmäisenä lähipäivänä perehdytään elämyspedagogiseen ohjaukseen teorian ja käytännön harjoitusten avulla. Kevään aikana opiskelija suunnittelee ja toteuttaa elämyspedagogisen ohjauksen valitussa työelämäympäristössä. Opiskelija etsii oman työelämäkumppanin, johon ympäristöön hän voi oman ohjausprojektinsa suunnitella ja toteuttaa. Toisena lähipäivänä esitellään ja vertaisarvioidaan omat toteutukset tai toteutussuunnitelmat, mikäli toteutus on myöhemmin keväällä/kesällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä verkkosuorituksena. Tarkemmat tiedot opintojakson opettajalta ja Learn alustalta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Monimuotototeutus on automaattisesti integroitu työelämään. Voit toteuttaa tämän omalla työpaikalla, mikäli elämyspedagoginen ohjaus soveltuu työnkuvaasi (vaatii ohjattavan ryhmän).

RDI and work-related cooperation

Opintojakson toteutus vaatii, että etsit itsellesi työelämäkumppanin, johon suunnittelet ja toteutat ohjausprojektin yhdessä kyseisen yhteisön ohjaajien kanssa.

Timing of exams and assignments

Tarkemmat tiedot Learn alustalla.

International cooperation

Voit halutessasi toteuttaa projektin monikulttuurisessa ympäristössä.

Student workload

Lähipäiviin osallistuminen ja niihin liittyvät tehtävät 1op
Ennakkotehtävä 2op
Oma projekti 2op

Yksi opintopiste vastaa noin 27h opiskelijan työtä.

Course part description

Lähiopetuksessa saat valmiuksia elämyspedagogisen toiminnan suunnittelua ja ohjausta varten sekä tutustut kokemuksen käsittelyn menetelmiin.
Ennakkotehtävässä syvennyt teemaan annettujen materiaalien avulla ja kirjoitat omaa ohjausprojektiasi hydyttävän kirjallisen tuotoksen elämyspedagoisesta ohjauksesta.
Oman projektin suunnittelu ja toteutus
Oman projektin tai projektisuunnitelman esittely ja arviointi toisena lähipäivänä.

Further information

Edeltävyysehto: seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen -opintojakso (tai vastaavat tiedot) tulee olla suoritettuna ennen tätä kurssia. Voit tässä hyödyntää sillä kurssilla tehtyä suunnitelmaa ja toteuttaa sen.

Opintojakson ohjauksellinen osuus on mahdollista toteuttaa perustellusta syystä myös kesän aikana. Tällöin toteutuksen arviointi ja opintopisteiden saaminen siirtyy elokuun loppuun.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointiasteikko 0-5.
Arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää asiantuntevasti elämyspedagogiikan ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. Osaat arvioida käyttämiäsi alan tietolähteitä kriittisesti.
c. Osaat työskennellä ryhmän jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata elämyspedagogisen ohjauksen haasteita.
d. Osaat arvioida elämyspedagogista ohjausta kohderyhmätilanteissa.
g. Osaat soveltaa kriittisesti seikkailukasvatusalan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Toteutustapa: opettajan arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi

Qualifications

Attending the course requires completing the course Adventure education 5 ects

Go back to top of page