Siirry suoraan sisältöön

Liikuntakasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU12-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Lassi Pöyry

Vastuuopettaja

Lassi Pöyry

Ryhmät

  • YPKV23KVM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus
  • 28.10.2024 09:00 - 17:00, Liikuntakasvatus YP00DU12-3014
  • 25.11.2024 08:00 - 11:45, Liikuntakasvatus YP00DU12-3014
  • 26.11.2024 12:30 - 16:00, Liikuntakasvatus YP00DU12-3014

Tavoitteet

Osaat perustella liikunnan merkityksen yksilön kasvuun ja kehitykseen sekä yhteisöjen hyvinvointiin liittyvän tiedon pohjalta.
Osaat käyttää liikuntakasvatuksen menetelmiä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi.
Osaat suunnitella, organisoida, ohjata ja arvioida liikuntatilanteita valitussa toteutusympäristöissä.
Tunnistat nuorten liikuntakulttuurin ilmenemismuotoja ja saat kokemusta uusista liikuntalajeista.

Sisältö

Millaisten teoreettisten mallien kautta voit selittää erilaisten yksilöiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntasuhdetta?
Miten voit hyödyntää liikunnan ohjausmenetelmiä ja lajiympäristöjä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi?
Millaista osaamista liikunnan ohjaamisesta sinulla on ja miten hahmotat kehittymisen tarpeesi?
Millaisia suuntauksia nykyisessä liikuntakulttuurissa havaitset?

Opiskelumateriaali

Jaakkola, Liukkonen &; Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä. + muu opettajan jakama materiaali ja luennot
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.) Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Rovio, E.; Lintunen, T. & Salmi, O. (toim.) Ryhmäilmiöt liikunnassa. 2009. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 163.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus (yht. 16h) toteutetaan 8h (28.10) Kouvolan kampuksella sekä etäopetuksena 4h + 4h (25.11 & 26.11) Teamsilla.
Lähiopetuksen 1 op (sis. ennakkotehtävän) ohella opiskelija toteuttaa itsenäisesti (4op) mahdollisuuksien mukaan työelämään integroituja tehtäviä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista tehdä kokonaan itsenäisesti. Ole tällöin yhteydessä etukäteen lassi.poyry@xamk.fi

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään Juvenian liikuntakasvatuksen projekteja sekä opiskelijoiden omia työelämäkytköksiä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Lähiopetuspäivien lisäksi opiskelijalle tulee 3 erillistä tehtävää, jotka rytmittyvät opetuspäivien välille.
Viimeisen tehtävän palautuspäivämäärä tulee olemaan joulukuussa 2024.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät n. 1 op = 27h, itsenäinen työskentely ja osuus 4op = 108h

Toteutuksen osien kuvaus

Lähipäivät koostuvat luennoista ja työskentelystä luokassa sekä verkossa + muutamista toiminnallisista harjoituksista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen kriteerejä.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot ryhmien ohjaamisesta.