Liikuntakasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU12-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPKV23KVMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
- 28.10.2024 09:00 - 17:00, Liikuntakasvatus YP00DU12-3014
- 25.11.2024 08:00 - 11:45, Liikuntakasvatus YP00DU12-3014
- 26.11.2024 12:30 - 16:00, Liikuntakasvatus YP00DU12-3014
Tavoitteet
Osaat perustella liikunnan merkityksen yksilön kasvuun ja kehitykseen sekä yhteisöjen hyvinvointiin liittyvän tiedon pohjalta.
Osaat käyttää liikuntakasvatuksen menetelmiä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi.
Osaat suunnitella, organisoida, ohjata ja arvioida liikuntatilanteita valitussa toteutusympäristöissä.
Tunnistat nuorten liikuntakulttuurin ilmenemismuotoja ja saat kokemusta uusista liikuntalajeista.
Sisältö
Millaisten teoreettisten mallien kautta voit selittää erilaisten yksilöiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntasuhdetta?
Miten voit hyödyntää liikunnan ohjausmenetelmiä ja lajiympäristöjä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi?
Millaista osaamista liikunnan ohjaamisesta sinulla on ja miten hahmotat kehittymisen tarpeesi?
Millaisia suuntauksia nykyisessä liikuntakulttuurissa havaitset?
Opiskelumateriaali
Jaakkola, Liukkonen &; Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä. + muu opettajan jakama materiaali ja luennot
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.) Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Rovio, E.; Lintunen, T. & Salmi, O. (toim.) Ryhmäilmiöt liikunnassa. 2009. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu nro 163.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus (yht. 16h) toteutetaan 8h (28.10) Kouvolan kampuksella sekä etäopetuksena 4h + 4h (25.11 & 26.11) Teamsilla.
Lähiopetuksen 1 op (sis. ennakkotehtävän) ohella opiskelija toteuttaa itsenäisesti (4op) mahdollisuuksien mukaan työelämään integroituja tehtäviä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista tehdä kokonaan itsenäisesti. Ole tällöin yhteydessä etukäteen lassi.poyry@xamk.fi
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään Juvenian liikuntakasvatuksen projekteja sekä opiskelijoiden omia työelämäkytköksiä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Lähiopetuspäivien lisäksi opiskelijalle tulee 3 erillistä tehtävää, jotka rytmittyvät opetuspäivien välille.
Viimeisen tehtävän palautuspäivämäärä tulee olemaan joulukuussa 2024.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät n. 1 op = 27h, itsenäinen työskentely ja osuus 4op = 108h
Toteutuksen osien kuvaus
Lähipäivät koostuvat luennoista ja työskentelystä luokassa sekä verkossa + muutamista toiminnallisista harjoituksista.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen kriteerejä.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustiedot ryhmien ohjaamisesta.