Siirry suoraan sisältöön

Yksilöohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU18-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Sari Miettinen
Vastuuopettaja
Sari Miettinen
Ryhmät
YPKV23KVM
Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Opintojakso
YP00DU18

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 29.10.2024 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3012
142 Teorialuokka (40+1), päärakennus
Ma 25.11.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3012
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 26.11.2024 klo 08:00 - 11:45
(3 t 45 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3012
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintojakso toteutetaan osallistumalla kahteen lähiopetusjaksoon sekä tehtävien ja harjoitteliden tekemisellä.

Opintojaksosta on saatavana myös itsenäinen vaihtoehto, saatavilla viikolla 40.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan tekemä arviointi tehtävistä. Itsearviointi.

Siirry alkuun