Yksilöohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU18-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.04.2024 - 21.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Sari Miettinen
- Vastuuopettaja
- Sari Miettinen
- Ryhmät
-
YPKV23KVMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
- Opintojakso
- YP00DU18
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 29.10.2024 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3012 |
142
Teorialuokka (40+1), päärakennus
|
Ma 25.11.2024 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3012 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 26.11.2024 klo 08:00 - 11:45 (3 t 45 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3012 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.
Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Sisältö
Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?
Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?
Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintojakso toteutetaan osallistumalla kahteen lähiopetusjaksoon sekä tehtävien ja harjoitteliden tekemisellä.
Opintojaksosta on saatavana myös itsenäinen vaihtoehto, saatavilla viikolla 40.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan tekemä arviointi tehtävistä. Itsearviointi.