Skip to main content

Special education in the framework of youth education (5 cr)

Code: YP00DU17-3013

General information


Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.11.2024 - 20.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Course
YP00DU17

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 15 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 05.11.2024 time 09:00 - 17:00
(8 h 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3013
337C Teorialuokka (60+1), päärakennus
Mon 02.12.2024 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3013
Tila 149 + Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Tue 03.12.2024 time 08:00 - 11:45
(3 h 45 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3013
Tila 244 + Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Changes to reservations may be possible.

Objective

You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.

You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.

You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.

You are able to combine expertise in child welfare with special education.

Content

What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?

What are the pedagogically different groups within youth education?

How is expertise in child welfare connected with skills in special education?

Course material

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset)

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä). Itsenäinen suoritusvaihtoehto on saatavilla 7.10.2024 alkaen. Saat itsenäisen suoritusvaihtoehdon lähettämällä pyynnön sähköpostitse opintojakson vastuuopettajalle.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa tilanteen niin salliessa. Opiskelijat voivat valita opintojakson oppimistehtävän aiheeksi omiin intresseihin ja työelämän kokemuksiin / tarpeisiin kiinnittyvän tehtävän.

Student workload

Lähiopetus ( 2x 8h lähiopetuspäivät) toteutetaan sekä lähiopetuksena Kouvolassa (8h) että verkko-opetuksena Teamsissa (4 + 4 h)
Itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää)

Further information

Opintojakso sisältyy 2. asteen jatkoväyläopintoihin.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Go back to top of page