Siirry suoraan sisältöön

2D käyttöliittymät (5 op)

Toteutuksen tunnus: PT00EO93-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Peliteknologian koulutus

Opettaja

  • Jani Ahde

Vastuuopettaja

Jani Ahde

Ryhmät

  • PTKT24KP
    Peliteknologiat, päivätoteutus
  • 03.09.2024 13:00 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 10.09.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 24.09.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 08.10.2024 12:45 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 15.10.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 05.11.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 19.11.2024 12:45 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 26.11.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 03.12.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 10.12.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003
  • 17.12.2024 12:30 - 16:30, 2D user interface PT00EO93-3003

Tavoitteet

Ymmärrät käyttöliittymien perusrakenteet.
Ymmärrät käyttöliittymän kehityksen ja siihen liittyviä hyviä käytänteitä.
Osaat luoda prototyypin käyttöliittymästä.
Osaat toteuttaa käyttöliittymän pelimoottorilla.
Ymmärrät lokalisoinnin merkityksen.

Sisältö

- Miten käyttöliittymät muodostuvat?
- Miten prototyyppejä hyödynnetään käyttöliittymäsuunnittelussa?
- Miten käyttöliittymiä toteutetaan pelimoottoria hyödyntäen?
- Miten pelin lokalisointi toteutettaisiin?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI-hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
- etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
- hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
- käyttää oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.