Customer-oriented productization in hospitality business (5 cr)
Code: MR00DU59-3009
General information
- Enrollment
-
06.11.2023 - 17.11.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
08.01.2024 - 03.03.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
- Teachers
- Hanna Ukkola
- Sirpa Sahinjoki
- Teacher in charge
- Hanna Ukkola
- Groups
-
MRKT22SVTourism and service business, online studies
- Course
- MR00DU59
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Course material
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Ahola, S., Badur, J., Tanskanen, G. & Mikkola, K. 2019. Matkailuyrittäjän kansainvälistymisopas. [Helsinki]: Visit Finland. (e-kirja)
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Study forms and methods
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista.
Teemoina:
Matkailutuotteen määritelmät
Tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
Tarinallistaminen sekä
Palvelumuotoilu
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
RDI and work-related cooperation
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Timing of exams and assignments
Opintojaksolla on kaksi tehtävää:
1. Matkailutuotteen analysointi (yksilötehtävä)???
2. Matkailutuotteen tuotteistaminen (pari/ryhmätehtävä)
Student workload
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa