Asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00AA93-3084
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Heli Juntunen
- Mia Silvenius
Vastuuopettaja
Mia Silvenius
Ryhmät
-
LTMI24SMLiiketalous, monimuoto
- 02.09.2024 09:00 - 11:30, Asiakaslähtöinen markkinointi LT00AA93-3084
- 16.09.2024 12:00 - 14:30, Asiakaslähtöinen markkinointi LT00AA93-3084
- 30.09.2024 15:15 - 17:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LT00AA93-3084
- 07.10.2024 18:00 - 20:30, Asiakaslähtöinen markkinointi LT00AA93-3084
- 14.10.2024 12:15 - 14:45, Asiakaslähtöinen markkinointi LT00AA93-3084
Tavoitteet
Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät. Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa. Osaat arvioida digitaalisen toimintaympäristön vaikutuksia organisaation asiakaslähtöiseen markkinointiin. Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Sisältö
Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa? Miten digitaalinen talous ja toimintaympäristö vaikuttavat markkinoinnin suunnittelussa? Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä? Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Opiskelumateriaali
Bergström, Leppänen 2021: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita. Luvut 1-5
Lisäksi Learniin linkitetyt luento- ja muut materiaalit
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöisiä oppimis-/analysointitehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että oppimis-/analysointitehtäviä. Opintojaksoon saattaa kuulua ryhmätöitä.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin opiskelijan työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Asiakaslähtöinen markkinointi ja suhdemarkkinointiajattelu; markkinoinnin perusteet
Markkinoinnin kilpailukeinot
Asiakaskäyttäytyminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi
Mia Silvenius, mia.silvenius@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat määräajassa suoritetut oppimistehtävät ja kertaustentit.