Siirry suoraan sisältöön

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU19-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Tommi Pantzar

Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät

  • YPMI24KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.

Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.

Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sisältö

Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?

Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta?

Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?

Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:

Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Kauppila, M-S. ja Ruotsalainen, J. 2007. Avartti nonformaalisen oppisen ympäristönä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Nieminen, J. 2007. Vastavoiman hahmo - nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisympäristöt ja eetos. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu kampuksen ulkopuolella. Läsnäolo valituissa harjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Lähitunneilla kokeillaan erilaisia seikkailullisia ja kokemuksellisia menetelmiä, joiden avulla seikkailukasvatuksen käytäntö ja välineet tulevat tutuiksi yhteisöjen kehittämisen ja ympäristökasvatuksen näkökulmasta. Näitä ovat esim. lumikenkäily, kokemukselliset harjoitteet, geokätköily ja alaköysiradat. Vaihtoehtoisiin toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen on opintojakson alussa Learn alustalla. Näitä ovat 2 vrk:n talviretki lähiluontoon tai köysitoiminta, jossa suoritetaan yläköysivarmistuskortti. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä. Teoriaopetus toteutetaan osin tallennettuina verkkoluentoina ja etätehtävinä alan artikkeleita ja julkaisuija opiskellen. Verkkoluennot pitävät sisällään oppimistehtäviä ja niissä edetään kurssin muun ohjelman mukaisesti.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja käytännön harjoituksissa.
• Arvioitavista tehtävistä osa tehdään itsenäisesti ja osa oman seikkailuryhmän kanssa.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Saat kirjallista palautetta kirjallisesta tehtävistä opettajalta ja käytönnön harjoitukset arvioidaan suullisesti osin vertaisarviointia hyödyntäen.
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: teoriaosuus 3op ja käytännön sovellus 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Tämä osuus on mahdollista opiskella myös Juvenia Akatemian työelämäprojekteissa, mikäli hakeudut siihen opiskelumuotoon.

Tentit ja muut määräajat

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on suorittanut opintojakson etätehtävät, palauttanut suoritukseen vaadittavan esseetehtävän sekä ryhmäraportin seikkailukokemuksestaan.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään vierailevana luennoitsijana mahdollisia kansaninvälisiä vieraita kevään aikana.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 70 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 65 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Osa 1: teorian haltuunotto ja käytännön sovellukset lähitunneilla 3op
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus pienryhmässä valintasi mukaan, valitse toinen. 2op
- talviretki lumikengillä lähimaastoon 20.-21.2. tai
- kiipeily ja köysitoiminta Saimaa Stadiumi 6.-7.3.
- kokemuksen raportointi ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle

Lisätietoja opiskelijoille

Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Opintojakson arviointi jakautuu:
Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, tentti verkkoluennoista artikkelitehtävät, tunti- ja learnaktiivisuus = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5