Special education in the framework of youth education (5 cr)
Code: YP00DU17-3014
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Teacher in charge
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Groups
-
YPMI24SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
- Course
- YP00DU17
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 38 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 04.09.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Wed 10.09.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Thu 18.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Mon 22.09.2025 time 09:15 - 12:15 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Thu 02.10.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Thu 16.10.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Tue 28.10.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Thu 06.11.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
D209 Teorialuokka D210 Teorialuokka X220 Teorialuokka E207 Teorialuokka X310 Neuvottelutila |
Mon 10.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Thu 20.11.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Thu 27.11.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Thu 04.12.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Tue 09.12.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Objective
You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.
You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.
You are able to combine expertise in child welfare with special education.
Content
What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?
What are the pedagogically different groups within youth education?
How is expertise in child welfare connected with skills in special education?
Course material
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta
Study forms and methods
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Mikäli nopeutat opintojasi, opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäinen suoritusvaihtoehto kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).
RDI and work-related cooperation
Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.
Timing of exams and assignments
Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.
Student workload
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 50 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Itsenäinen työskentely sisältää oppimistehtävät (2 kpl) ja tentin.
Course part description
Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
- Erityispedagogiikka tieteenä
- Erityispedagogiikan kehityslinjat ja peruskäsitteet
- Inkluusio ja osallistavat menetelmät sekä kohdennettu pedagogiikka
- Lastensuojelu osana erityspedagogiikkaa
- Yhteisökasvatus erityspedagogisena menetelmänä
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien (2 kpl) suorittamista sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojen nopeuttajat:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.