Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU17-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
YPMI24SP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU17

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
To 18.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
Ma 22.09.2025 klo 09:15 - 12:15
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
To 02.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
To 16.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
Ti 28.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
To 06.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
D209 Teorialuokka
D210 Teorialuokka
X220 Teorialuokka
E207 Teorialuokka
X310 Neuvottelutila
Ma 10.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
To 20.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
To 27.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
To 04.12.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
Ti 09.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014
X221 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä.

Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin.

Osaat reflektoida ryhmiin kiinnittyvää tietoa hyödyntäen sitä yksilöiden / ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.

Osaat yhdistää lastensuojeluosaamista erityispedagogiikkaan.

Sisältö

Mitkä ovat erityispedagogiset käsitteet ja erityispedagogiikan kehityslinjat?

Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisokasvatuksessa työskennellään ja millaisia pedagogisia menetelmiä hyödynnetään?

Miten lastensuojeluosaaminen niveltyy osaksi erityispedagogista osaamista?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.

Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.

Mikäli nopeutat opintojasi, opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäinen suoritusvaihtoehto kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.

Opiskelijan työmäärä

5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 50 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Itsenäinen työskentely sisältää oppimistehtävät (2 kpl) ja tentin.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
- Erityispedagogiikka tieteenä
- Erityispedagogiikan kehityslinjat ja peruskäsitteet
- Inkluusio ja osallistavat menetelmät sekä kohdennettu pedagogiikka
- Lastensuojelu osana erityspedagogiikkaa
- Yhteisökasvatus erityspedagogisena menetelmänä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien (2 kpl) suorittamista sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.

Opintojen nopeuttajat:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.

Siirry alkuun