Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU17-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Vastuuopettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
- Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU17
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 18.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Ma 22.09.2025 klo 09:15 - 12:15 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 02.10.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 16.10.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 28.10.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 06.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
D209 Teorialuokka D210 Teorialuokka X220 Teorialuokka E207 Teorialuokka X310 Neuvottelutila |
Ma 10.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 20.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 27.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 04.12.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Ti 09.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Osaat käyttää johdonmukaisesti erityispedagogiikan käsitteitä.
Osoitat perehtyneisyytesi erityistä tukea tarvitsevien nuorten ryhmiin.
Osaat reflektoida ryhmiin kiinnittyvää tietoa hyödyntäen sitä yksilöiden / ryhmien kohtaamisessa ja ohjaamisessa.
Osaat yhdistää lastensuojeluosaamista erityispedagogiikkaan.
Sisältö
Mitkä ovat erityispedagogiset käsitteet ja erityispedagogiikan kehityslinjat?
Millaisten erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kanssa nuorisokasvatuksessa työskennellään ja millaisia pedagogisia menetelmiä hyödynnetään?
Miten lastensuojeluosaaminen niveltyy osaksi erityispedagogista osaamista?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Muu opiskelumateriaali löytyy opintojakson Learn- alustalta
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset). Opintojakson päätteeksi on tentti keskeisistä sisällöistä.
Mikäli nopeutat opintojasi, opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Itsenäinen suoritusvaihtoehto kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa.
Opintojakson sisällöllisiä teemoja ohjaa vahva työelämävastaavuus. Opiskelija voi suunnata omaa oppimistaan niin intressiensä kuin työelämäkokemustensa viitekehyksessä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on tentti keskeisistä sisältöalueista (luentomuistiinpanot ym. Learn -alustan materiaali). Näiden lisäksi tulee valita yksi yhteisökasvatusta käsittelevä teos, esimerkiksi jokin seuraavista:
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus tai
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy. tai
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Vaihtoehtoisesti jokin Learn-alustalla oleva yhteisökasvatusta käsittelevä tutkimus / tutkimusartikkeli.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 50 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Itsenäinen työskentely sisältää oppimistehtävät (2 kpl) ja tentin.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
- Erityispedagogiikka tieteenä
- Erityispedagogiikan kehityslinjat ja peruskäsitteet
- Inkluusio ja osallistavat menetelmät sekä kohdennettu pedagogiikka
- Lastensuojelu osana erityspedagogiikkaa
- Yhteisökasvatus erityspedagogisena menetelmänä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien (2 kpl) suorittamista sekä opiskelumateriaaliin pohjautuvan tentin hyväksyttyä suorittamista. Oppimistehtävät arvioidaan hyv-hyl, tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojen nopeuttajat:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.