Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuustyöskentely nuorisotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU36-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

17.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Sirpa Räikkönen
  • Katja Komonen

Vastuuopettaja

Sirpa Räikkönen

Ryhmät

  • YPKV23KVM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus
  • 17.02.2025 12:30 - 16:00, Tulevaisuustyöskentely nuorisotyössä YP00DU36-3006
  • 18.03.2025 08:00 - 11:30, Tulevaisuustyöskentely nuorisotyössä YP00DU36-3006
  • 14.04.2025 12:30 - 16:00, Tulevaisuustyöskentely nuorisotyössä YP00DU36-3006

Tavoitteet

Ymmärrät tulevaisuustyöskentelyn lähtökohdat ja ennakoivan työotteen yhteiskunnallisen merkityksen.
Tunnet erilaisia tulevaisuuden ennakoinnin tietolähteitä ja menetelmiä.
Osaat kerätä, analysoida, raportoida ja hyödyntää tulevaisuutta koskevaa tietoa niin nuoren hyvinvoinnin kuin laajemmin nuorisokasvatuksen toimialan kehittämiseksi

Sisältö

Miksi tulevaisuuden ennakointi on tärkeää?
Mitä on tulevaisuustyöskentely?
Millaista tulevaisuustietoa nuorisokasvatuksessa tarvitaan?
Mitä on ennakointitieto?
Mitä ovat ennakointimenetelmät?
Miten ennakoinnin menetelmillä ja osallistavilla menetelmiä voidaan kerätä ja rakentaa tulevaisuutta koskevaa tietoa.
Miten tulevaisuutta koskevaa tietoa voidaan analysoida, raportoida ja hyödyntää päätöksenteossa?

Opiskelumateriaali

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan kontaktiopetuksen sekä verkkototeutuksen omilla Learn-alustoilla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan KONTAKTIOPETUKSENA VERKOSSA 17.2.-30.4.2025.

Opintojakson koostuu kolmesta kontaktiopetuskerrasta Teamsissa:
- 17.2. (4h)
- 18.3. (4h)
- 14.4. (4h)

Kontaktiopetuskerroilla perehdytään tulevaisuustyöskentelyn teoreettisiin ja metodiseen lähtökohtiin luento-opetuksen ja teemoihin liittyvien pienten yksilö- ja ryhmäharjoitteiden muodossa.

Opintojaksoon liittyvänä arvioitavana suorituksena toteutetaan yksin tai pieryhmässä tehtävä nuorisokasvatuksen toimintaympäristöön liittyvä skenaariotyöskentely, joka sisältää tulevaisuustiedon keräämistä, tulevaisuustaulukon ja tulevaisuustarinan laadinnan sekä tuotosten ja työskentelyprosessin kirjallisen raportoinnin ja suullisen esitttelyn. Tämä työskentely tapahtuu kontaktiopetuskertojen välillä.

Työskentelyprosessi käynnistyy ja se ohjeistetaan 1. kontaktiopetuskerralla ja opiskelijat kertovat työskentelyn etenemisestä ja tuloksista 2. ja 3. kontaktikerralla. Työskentelyn kirjallinen raportointi ja itsearviointi palautetaan viimeisen kontaktikerran jälkeen, 30.4.2025 mennessä.

Kontaktiopetus edellyttää 100% läsnäoloa kaikille kolmelle kontaktikerralle. Erillisiä poissaoloa korvaavia tehtäviä ei ole tarjolla. Tämä suoritustapa edellyttää vahvaa sitoutumista aikataulutettuun työskentelyyn.

Learn-ympäristö
Alustan nimi:
Kurssiavain:

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät liittyvät suurelta osin opiskelijan omaan työ- tai toimintaympäristöön.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso päättyy 30.4.2025. Siihen mennessä kaikkien tehtävien tulee olla palautettuja arviointiin.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta 12 tuntia on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 123 tuntia yksilö- tai ryhmätyönä työstettäviä tehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100% osallistumista kaikille opetuskerroille sekä skenaariotyöskentelyn suullista esittelyä ja kirjallista raportointia ja itsearviointia 30.4.2025 mennessä.