Skip to main content

Individual guidance (5 cr)

Code: YP00DU18-3014

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Course
YP00DU18

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 03.11.2025 time 09:00 - 17:00
(8 h 0 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3014
149 Byod-/teorialuokka (32+1), päärakennus
Mon 01.12.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3014
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Tue 02.12.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3014
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Changes to reservations may be possible.

Objective

You are familiar with various theories on individual guidance.

You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.

You know how to use theories in practical guidance with a young person.

You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.

Content

What are the main theories on individual guidance?

What methods can you use in individual guidance based on the theories?

How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?

Course material

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi


Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Monimuotototeutus sisältää yhden lähiopetuskerran Kouvolan kampuksella (8h) ja kaksi etäopetuskertaa teamsissa (2x4) lisäksi aikaan sitomatonta työskentelyä verkkoympäristössä (tehtäviä ja harjoitteita). Lähitapaamisten välillä tehdään välitehtävä. Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä ja opintojakson aikana s-postilla/ puhelimella/ teamsilla.

Opintojaksolla osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintojaksolla hyödynnetään vertaispalautetta sekä itsearviointia ja opettajan antamaa palautetta.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta osallistua kontaktikerroille, voit suorittaa opintojakson tekemällä itsenäiset tehtävät (sis. tentin). Tästä on sovittaa erikseen opettaja kanssa.

RDI and work-related cooperation

Oppimistehtävässä voit hyödyntää työpaikkaasi/ yhteistyöverkostojasi. Opintojaksolla mahdollisia työelämävierailijoita.

Timing of exams and assignments

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Student workload

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Course part description

Ohjausteoriat 2 op
Teorioiden soveltaminen käytäntöön 3 op

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien suorittamista hyväksytysti.

Opintojaksolla tehdään itse- ja vertaisarviointia sekä opettaja-arviointia.

Go back to top of page