Individual guidance (5 cr)
Code: YP00DU18-3014
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 03.11.2025 time 09:00 - 17:00 (8 h 0 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3014 |
149
Byod-/teorialuokka (32+1), päärakennus
|
Mon 01.12.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3014 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tue 02.12.2025 time 08:00 - 11:30 (3 h 30 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3014 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Course material
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Study forms and methods
Monimuotototeutus sisältää yhden lähiopetuskerran Kouvolan kampuksella (8h) ja kaksi etäopetuskertaa teamsissa (2x4) lisäksi aikaan sitomatonta työskentelyä verkkoympäristössä (tehtäviä ja harjoitteita). Lähitapaamisten välillä tehdään välitehtävä. Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä ja opintojakson aikana s-postilla/ puhelimella/ teamsilla.
Opintojaksolla osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintojaksolla hyödynnetään vertaispalautetta sekä itsearviointia ja opettajan antamaa palautetta.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta osallistua kontaktikerroille, voit suorittaa opintojakson tekemällä itsenäiset tehtävät (sis. tentin). Tästä on sovittaa erikseen opettaja kanssa.
RDI and work-related cooperation
Oppimistehtävässä voit hyödyntää työpaikkaasi/ yhteistyöverkostojasi. Opintojaksolla mahdollisia työelämävierailijoita.
Timing of exams and assignments
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Student workload
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Course part description
Ohjausteoriat 2 op
Teorioiden soveltaminen käytäntöön 3 op
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Opintojaksolla tehdään itse- ja vertaisarviointia sekä opettaja-arviointia.