Yksilöohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU18-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Mirka Lähdeniemi
- Vastuuopettaja
- Mirka Lähdeniemi
- Ryhmät
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU18
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3014 |
149
Byod-/teorialuokka (32+1), päärakennus
|
Ma 01.12.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3014 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 11:30 (3 t 30 min) |
Yksilöohjaus YP00DU18-3014 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.
Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Sisältö
Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?
Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?
Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Monimuotototeutus sisältää yhden lähiopetuskerran Kouvolan kampuksella (8h) ja kaksi etäopetuskertaa teamsissa (2x4) lisäksi aikaan sitomatonta työskentelyä verkkoympäristössä (tehtäviä ja harjoitteita). Lähitapaamisten välillä tehdään välitehtävä. Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä ja opintojakson aikana s-postilla/ puhelimella/ teamsilla.
Opintojaksolla osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintojaksolla hyödynnetään vertaispalautetta sekä itsearviointia ja opettajan antamaa palautetta.
Jos sinulla ei ole mahdollisuutta osallistua kontaktikerroille, voit suorittaa opintojakson tekemällä itsenäiset tehtävät (sis. tentin). Tästä on sovittaa erikseen opettaja kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävässä voit hyödyntää työpaikkaasi/ yhteistyöverkostojasi. Opintojaksolla mahdollisia työelämävierailijoita.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Toteutuksen osien kuvaus
Ohjausteoriat 2 op
Teorioiden soveltaminen käytäntöön 3 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Opintojaksolla tehdään itse- ja vertaisarviointia sekä opettaja-arviointia.