Adventure education (5 cr)
Code: YP00DU19-3015
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
27.08.2025 - 31.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Kouvola Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 17:00 (8 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3015 |
309C
Teorialuokka (52+1), 3. kerros
|
Mon 22.09.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3015 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tue 23.09.2025 time 08:00 - 11:30 (3 h 30 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3015 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Objective
You know how to justify the methods and the role of the instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.
You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work.
You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you use them in planning and carrying out your own adventure.
Content
What philosophical and educational theoretical foundations is adventure education based on?
What educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors?
What are the methods that can be used in adventure education?
How can the risks involved in adventure activities be managed?
Course material
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
Lähiopetuksessa käsiteltävä materiaali sekä muu aineisto ja linkit Learnissa.
Tallennetut verkkoluennot ja niihin linkittyvät tehtävät.
Seikkalukasvatukseen liittyvät artikkelit ja niihin liittyvä tehtävä.
Study forms and methods
Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukaudella 2025. Opintojaksoon kuuluu 1 maastopäivä (27.8. ke) ja 2 teams-lähiopetuskertaa (22.-23.9. ma-ti).
Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa, johon liittyy ennakko- ja valmistelutehtäviä kaikille. Opiskelijat sopivat tänne keskenään kimppakyydit. Tästä lisätietoa ilmoittautuneille elokuun alkupuolella s-postitse. Teoriapäivät toteutetaan Teamsissa. Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen.
Lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä perehdyt seikkailukasvatuksen teoriaan ja osoitat ymmärrystäsi mentelmän käytöstä yhteisöpedagogin työkentällä. Kokemuksellisena etätehtävänä on tutustua itsenäisesti geokätköilyyn seikkailukasvatuksen välineenä ja tutkia menetelmän käyttökelpoisuutta kasvatuksen välineenä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson etätehtäväosat on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos koet, että voit niveltää seikkailukasvatusteeman työpaikallesi, löydät ohjeet kurssin suorittamisesta työpaikallasi kurssin learn alustalta. Sovi vielä tarkemmin opettajan kanssa. Saat tästä tarkempaa tietoa sen jälkeen kun opettaja on laittanut kurssin aloituksesta tietoa elokuun alussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä (suositellaan lähipäiviin osallistumista, kurssin kokemuksellisuuden vuoksi):
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, verkkoluentojen ja tehtävien avulla. Ohjeet itsenäiseen verkkosuoritukseen lyödät opintojakson Learn alustalta opintojakson alussa. Tehtävä saatavilla sen jälkeen kun opettaja on laittanut kurssin aloituksesta tietoa elokuun alussa.
RDI and work-related cooperation
Opintojakso on mahdollista linkittää oman työn kehittämiseen monimuoto-opinnoissa etätehtävän osalta.
Timing of exams and assignments
Ennakkotehtävä tehdään ennen maastopäivää. Opintojakson muiden etätehtävien viimeinen palautuspäivä on 31.10.
International cooperation
Ei kv-yhteistyötä.
Student workload
Lähiopetusta noin 1op ja itsenäisen opiskelun osuus on 4op
Itsenäinen verkko-opiskelu jakaantuu verkkoluentoihin 1op ja niihin liittyviin tehtäviin sekä valittuun seikkailukasvatuksen tai kokemuksellisen oppimisen teemaan syventymiseen, josta tuotetaan raportti 3op.
1op = noin 27h opiskelijan työtä.
Course part description
2 pv lähiopetusta, käytännön seikkailu 1pv Repovedellä ja teoriaa 2 x ½ pv Teamsissa.
Verkko-opintoina luentotallenteita, artikkeleita luettavaksi sekä niihin linkittyvä laajempi etätehtävä. Käytännön oma "seikkailu" geokätköillen ja sen raportti.
Further information
Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi suosittelen lämpimästi lähipäiviin osallistumista ja monimuotototeutuksen kokemuksellisen osuuden hyödyntämistä. Oman kokemuksen saaminen "kokemuksellisen oppimisen" -kurssilla on ymmärrettävästi oleellista.
Aktiviteetit Repoveden lähipäivänä ovat retkeilyyn liittyviä matalariskistä toimintaa. Fyysinen vaatimustaso: pystyt kävelemään päivän aikana 5-10km metsäisillä poluilla, joilla on korkeuseroja. Reittejä voidaan rakentaa erilaisia, tarpeiden mukaan. Lisätietoja opettajalta.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi jakautuu:
Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Teoriatehtävä (loppuarvioinnin painoarvo 3/5)
Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5)
Arviointikohteet:
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.