Siirry suoraan sisältöön

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU19-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2025 - 31.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Tommi Pantzar
Vastuuopettaja
Tommi Pantzar
Ryhmät
YPKV24KM
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU19

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3015
309C Teorialuokka (52+1), 3. kerros
Ma 22.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3015
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3015
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.

Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.

Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sisältö

Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?

Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta?

Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?

Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita?

Opiskelumateriaali

Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
Lähiopetuksessa käsiteltävä materiaali sekä muu aineisto ja linkit Learnissa.
Tallennetut verkkoluennot ja niihin linkittyvät tehtävät.
Seikkalukasvatukseen liittyvät artikkelit ja niihin liittyvä tehtävä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukaudella 2025. Opintojaksoon kuuluu 1 maastopäivä (27.8. ke) ja 2 teams-lähiopetuskertaa (22.-23.9. ma-ti).

Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa, johon liittyy ennakko- ja valmistelutehtäviä kaikille. Opiskelijat sopivat tänne keskenään kimppakyydit. Tästä lisätietoa ilmoittautuneille elokuun alkupuolella s-postitse. Teoriapäivät toteutetaan Teamsissa. Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen.

Lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä perehdyt seikkailukasvatuksen teoriaan ja osoitat ymmärrystäsi mentelmän käytöstä yhteisöpedagogin työkentällä. Kokemuksellisena etätehtävänä on tutustua itsenäisesti geokätköilyyn seikkailukasvatuksen välineenä ja tutkia menetelmän käyttökelpoisuutta kasvatuksen välineenä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson etätehtäväosat on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos koet, että voit niveltää seikkailukasvatusteeman työpaikallesi, löydät ohjeet kurssin suorittamisesta työpaikallasi kurssin learn alustalta. Sovi vielä tarkemmin opettajan kanssa. Saat tästä tarkempaa tietoa sen jälkeen kun opettaja on laittanut kurssin aloituksesta tietoa elokuun alussa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä (suositellaan lähipäiviin osallistumista, kurssin kokemuksellisuuden vuoksi):
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, verkkoluentojen ja tehtävien avulla. Ohjeet itsenäiseen verkkosuoritukseen lyödät opintojakson Learn alustalta opintojakson alussa. Tehtävä saatavilla sen jälkeen kun opettaja on laittanut kurssin aloituksesta tietoa elokuun alussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista linkittää oman työn kehittämiseen monimuoto-opinnoissa etätehtävän osalta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ennakkotehtävä tehdään ennen maastopäivää. Opintojakson muiden etätehtävien viimeinen palautuspäivä on 31.10.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kv-yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta noin 1op ja itsenäisen opiskelun osuus on 4op
Itsenäinen verkko-opiskelu jakaantuu verkkoluentoihin 1op ja niihin liittyviin tehtäviin sekä valittuun seikkailukasvatuksen tai kokemuksellisen oppimisen teemaan syventymiseen, josta tuotetaan raportti 3op.
1op = noin 27h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

2 pv lähiopetusta, käytännön seikkailu 1pv Repovedellä ja teoriaa 2 x ½ pv Teamsissa.
Verkko-opintoina luentotallenteita, artikkeleita luettavaksi sekä niihin linkittyvä laajempi etätehtävä. Käytännön oma "seikkailu" geokätköillen ja sen raportti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi suosittelen lämpimästi lähipäiviin osallistumista ja monimuotototeutuksen kokemuksellisen osuuden hyödyntämistä. Oman kokemuksen saaminen "kokemuksellisen oppimisen" -kurssilla on ymmärrettävästi oleellista.
Aktiviteetit Repoveden lähipäivänä ovat retkeilyyn liittyviä matalariskistä toimintaa. Fyysinen vaatimustaso: pystyt kävelemään päivän aikana 5-10km metsäisillä poluilla, joilla on korkeuseroja. Reittejä voidaan rakentaa erilaisia, tarpeiden mukaan. Lisätietoja opettajalta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi jakautuu:

Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Teoriatehtävä (loppuarvioinnin painoarvo 3/5)
Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5)

Arviointikohteet:

Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.

Siirry alkuun