Siirry suoraan sisältöön

Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD47-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

28.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Karoliina Rötkö
  • Tia-Marika Sohlman

Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät

  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto
  • 20.02.2025 13:00 - 16:00, Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa SO00AD47-3020
  • 10.03.2025 10:00 - 12:00, Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa SO00AD47-3020
  • 07.04.2025 10:00 - 12:00, Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa SO00AD47-3020

Tavoitteet

Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa. Oppimispäiväkirjan osuuteen liittyy itseäistä tiedonhakua erillisen tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Kukin syventyy oppimispäiväkirjassa johonkin valitsemaan/ itseään kiinnostavaan teemaan ja hakee siihen liitttyvää oheismateriaalia tehtävään.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista .
Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä.
Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä.
Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä.
Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti/ pienryhmässä tehdyt oppimistehtävät. Opintojakson lopussa palautetaan oppimispäiväkirja, joka rakentuu etätapaamisten.sekä ennakkotehtävien siältöihin ja niihin liitettävään teoriaan.
Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opintojaksolla voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa/ opiskelijoiden pienryhmässä tapahtuvaa työskentelyä. Opintojakson yhteiseen aikaan sidotut päivämäärät ovat lukujärjestyksessä (4 kpl).

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Webinaarit ja niihin liittyvät ennakkotehtävät 2 op ja Oppimispäiväkirja 3 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämäedustajia ehkäisevän työn eri sektoreilta.
Opintojakson oppimistehtävävässä on mahdollista hyödyntää työelämän toimeksiantoja.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan ennakkotehtäviä, välitehtäviä sekä opintojakson lopussa palautetaan oppimispäiväkirja. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. Opintojakson ennakkotehtävät sekä välitehtävät oppimistehtävät arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti/ hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Oppimispäiväkirja 3 op arvioidaan erillisten kriteerien mukaisestu/ asteikolla 0-5. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei etukäteen tiedossa olevaa kv yhteistyötä. Mahdollisuuksien mukaan voidaan hyödyntää joissain yksittäisesssä webinaarissa kv vierailijaa, jos ilmenisi aihepiiriin sopiva ja luonteva kytkös.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n.12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja niihin liittyvää ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 123 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä/ pienryhmässä tapahtuvia tehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Webinaarit ja niihin liittyvät ennakkotehtävät sekä niiden välissä olevat välitehtävät 2 op.
Oppimispäiväkirja 3 op

Lisätietoja opiskelijoille

Webinaarien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksessä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Ilmoita opintojakson arviointiasteikko: Oppimispäiväkirja 3 op 1–5 / Ennakkotehtävät & välitehtävät hyväksytty/hylätty.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.