Skip to main content

Early childhood education and care (5 cr)

Code: SO00DT47-3017

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1.5 cr
Virtual portion
3.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Virve Jussila
Teacher in charge
Virve Jussila
Groups
SOMI24SP
Social Services, full-time studies
Course
SO00DT47

Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 41 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 02.09.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
A247 Teorialuokka
Thu 11.09.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
D128 Teorialuokka
Thu 18.09.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
E203 Teorialuokka
Tue 23.09.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
Työelämässä toteutettavat tehtävät (opiskelija sopii paikan itsenäisesti)
Wed 01.10.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
A245 Teorialuokka
Tue 14.10.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
E203 Teorialuokka
Wed 29.10.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
E203 Teorialuokka
Mon 03.11.2025 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
Pienryhmätehtävät, opettaja käytettävissä Teamsin välityksellä
Wed 12.11.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
Työelämässä toteutettavat tehtävät (opiskelija sopii paikan itsenäisesti)
Tue 18.11.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
D128 Teorialuokka
Tue 25.11.2025 time 13:30 - 16:15
(2 h 45 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
D127 Teorialuokka
Mon 01.12.2025 time 14:30 - 16:00
(1 h 30 min)
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017
Pienryhmätehtävät, opettaja käytettävissä Teamsin välityksellä
Changes to reservations may be possible.

Objective

You become familiar with the legislation and day care service system of early childhood education and with the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care.
You are able account for the child-centered approach as an educational starting point.
You study learning areas and the importance of learning environments in early childhood education, and are able to plan, implement and evaluate activities that meet the criteria of the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care.
You are able to observe and study children's play from developmental theoretical and interactive perspective.

Content

What are the laws and guidelines regulating early childhood education and care?
How is child-centeredness defined, and what does it mean as an educational approach?
What are learning areas and what is the meaning of learning environments in pedagogical planning?
How are activities for children in day care planned, implemented and evaluated based on the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care?
What is play and how does it develop during childhood?
What is the role of play in the development and learning of a child?
.

Course material

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

Opintojaksolla työskennellään sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaiseen aikaan ja paikkaan sidottuun työskentelyyn sekä itsenäisesti ja pienryhmissä toteutuvaan ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun.

Opintojaksolla osallistutaan työjärjestyksen mukaisesti opetukseen kampuksella. Lisäksi osa opetuksesta toteutuu opiskelijan perehtyessä videoluentotallenteisiin. Kontaktiopetuksen lisäksi työjärjestykseen on varattu työelämävierailupäiviä sekä aikaa pienryhmätyöskentelyyn sisältäen mahdollisuuden hyödyntää opettajan ohjausta verkon välityksellä; ajankohdat löytyvät Pepin kalenterista opintojaksototeutuksen tuntivarauksina.

Huom! Koska Varhaiskasvatus 5 op -opintojakso toteutetaan viimeisen kerran syyslukukaudella 2025, on kurssi mahdollista suorittaa myös kontaktiopetukseen osallistumatta perustellusta syystä: jos terveydentilasi tai työsi estää kampuksella järjestettävään kontaktiopetukseen osallistumisen, perehdyt itsenäisesti tunneilla käsiteltyihin asioihin jälkikäteen sekä osallistut kontaktituntien ulkopuolella toteutuvaan pienryhmätyöskentelyyn (pienryhmätehtävien tekeminen).

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämätoimeksiantoja ja/tai suoritetaan työelämäläheisiä tehtäviä.

Timing of exams and assignments

Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana annettujen tehtäväkohtaisten määräaikojen puitteissa.

Itsenäisesti suoritettavan tentin voit suorittaa Learnissä ajasta ja paikasta riippumattomasti opintojakson toteutuksen aikana. Tentin suorituskertojen määrää ei ole rajattu.

Yksilö- ja pienryhmätehtävien varsinaiset ja uusintapalautuskerrat järjestetään opintojakson toteutuksen aikana. Jokainen opintojakson tehtävä on mahdollista palauttaa kahdesti: tehtävän palauttamatta jättäminen tarkoittaa hylättyä suoritusta kyseisellä palautuskerralla, jonka jälkeen toinen palautusajankohta on automaattisesti käytettävissä. Mikäli opintojakso jää näiden palautusmahdollisuuksien jälkeen kesken, opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle toteutukselle, kun opintojakso seuraavan kerran toteutetaan. Hylätyn kokonaisarvosanan jälkeen aiempia osasuorituksia ei huomioida uudella opintojaksototeutuksella.

Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.

Student workload

Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op = n. 135 tuntia) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään perehdytään itsenäisesti ja osaaminen osoitetaan Learn-tentissä (1 op).

Varhaiskasvatusikäisten lasten aitoja leikkitilanteita havainnoidaan ja niitä tarkastellaan kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaliin, osallistuu kontaktiopetukseen ja osoittaa osaamisensa esseen avulla (1,5 op).

Lapsilähtöisyyteen kasvatuksellisena lähtökohtana sekä oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa perehdytään kurssialustalla ilmoitetun opiskelumateriaalin ja kontaktiopetuksen avulla sekä haastattelemalla ja havainnoimalla em. teemoja työelämässä. Lapsilähtöisyyteen ja oppimisympäristöön liittyvän osaamisensa opiskelija osoittaa verkkokeskustelutehtävässä, jossa tarkastellaan työelämän hyviä käytäntöjä (kurssiosion laajuus 1 op). Opiskelija perehtyy opiskelumateriaalin ja kontaktiopetuksen avulla varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan sekä suunnittelee ja arvioi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa osana pienryhmää ja osoittaa osaamisensa pienryhmässä laaditun videoesityksen sekä vertaispalautekeskustelun avulla (kurssiosion laajuus 1,5 op).

Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana varhaiskasvatuksessa, hän voi suorittaa osan opintojakson tehtävistä työssäsään (edellyttää sopimista työnantajan ja lasten vanhempien kanssa).

Further information

Jos opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle hyväksytään, pääsee hän opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa. Learn-alusta avautuu opintojaksototeutuksen alkamispäivänä. HUOM! Jos et ole voinut ilmoittautua opintojaksototeutukselle ilmoittautumisajankohtina ja sinulla on tarvetta ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan, käytä sähköpostissa vastaanottajaosoitetta [etunimi.sukunimi@xamk.fi]

Opetussuunnitelmassa asetetuista edeltävyysehdoista poiketen voit ilmoittautua opintojaksolle, vaikka et olisikaan vielä suorittanut Ihmisen kehitys ja oppiminen -opintojaksoa, jos olet suorittanut toisen asteen opinnoissasi psykologiaan liittyviä opintoja (vältä tältä osin sähköpostikyselyitä opintojaksosta vastaavalle opettajalle). Poikkeusjärjestelyllä pyritään turvaamaan osallistuminen Varhaiskasvatus-opintojakson viimeiselle toteutuskerralle.

Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista kurssitoteutuksen päättymiseen mennessä. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.

Jos opiskelijalla on erityisen tuen päätös / suositus yksilöllisistä opetusjärjestelyistä, tulee päätös välittää opettajalle Pepin kautta ennen opintojakson alkua tai välittömästi opintojakson alkaessa.

NÄYTTÖMAHDOLLISUUS: Mikäli opiskelijalla on varhaiskasvatuslain 28 §:ssä mainittu kelpoisuus ja vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen työkokemusta varhaiskasvatuslain 26-28 §:ssä mainitussa tehtävässä (varhaiskasvatuksen opettajana, varhaiskasvatuksen sosionomina ja/tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajana), hän voi hakea näyttömahdollisuutta (max. 4 op) opintojakson opettajalta. HUOM! Osaaminen näytetään opintojaksototeutuksen aikana, joten tarvittavat päätökset ja sopimukset tulee olla tehtynä opintojakson alkaessa.

OSAHYVÄKSILUKUMAHDOLLISUUS: Mikäli opiskelijalla on varhaiskasvatuslain 28 §:ssä mainittu kelpoisuus, vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen työkokemusta varhaiskasvatuslain 26-28 §:ssä mainitussa tehtävässä (varhaiskasvatuksen opettajana, varhaiskasvatuksen sosionomina ja/tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajana) ja hän on työsuhteen aikana suorittanut työnantajan tarjoaman koulutuksen, joka tuottaa opintojakson osaamistavoitteen suuntaista osaamista riittävän laajasti (väh. 27 t), hän voi hakea osahyväksilukua opintojaksosta. HUOM! Tarvittavat päätökset ja sopimukset tulee olla tehtynä opintojakson alkaessa.

Näyttö- / osahyväksilukuoikeuden saaminen edellyttää asian käsittelyä Luxin ohjeistuksen mukaisesti sekä ilmoittautumista opintojaksototeutukseen, jonka yhteydessä näytön/osasuorituksen suorittaa. Osaaminen osoitetaan kurssialustalla olevien ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osa osasuorituksista arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty ja osa arvioidaan numeerisesti. Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioitavien tehtävien opintopistemäärään suhteutetun keskiarvon perusteella.

Osasuoritukset tulee palauttaa Learn-alustalla ilmoitettuihin määräaikoihin mennessä. Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.

Qualifications

Human development and learning

Go back to top of page