Skip to main content

Special education (5 cr)

Code: SO00DT48-3017

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 01.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
0.5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Leila Pekonen
Teacher in charge
Leila Pekonen
Groups
SOMI24SP
Social Services, full-time studies
Course
SO00DT48

Realization has 19 reservations. Total duration of reservations is 44 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 03.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Thu 04.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D127 Teorialuokka
Wed 10.09.2025 time 11:45 - 14:45
(3 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
E208 Teorialuokka
Fri 12.09.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Fri 12.09.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Fri 19.09.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D127 Teorialuokka
Fri 19.09.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D127 Teorialuokka
Wed 24.09.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
E208 Teorialuokka
Fri 26.09.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D127 Teorialuokka
Fri 26.09.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D127 Teorialuokka
Tue 07.10.2025 time 13:45 - 15:45
(2 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
E208 Teorialuokka
Wed 08.10.2025 time 11:45 - 14:45
(3 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D127 Teorialuokka
Thu 09.10.2025 time 11:45 - 13:45
(2 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
E203 Teorialuokka
Wed 15.10.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Tue 28.10.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Thu 30.10.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D127 Teorialuokka
Wed 05.11.2025 time 13:00 - 15:00
(2 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Thu 06.11.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Wed 19.11.2025 time 08:30 - 12:30
(4 h 0 min)
Tentti: Erityiskasvatus SO00DT48-3017
D128 Teorialuokka
Changes to reservations may be possible.

Objective

You are aware of the individual and special needs of children and the youth.
You can support individual growth and learning abilities of each child.
You know the service system of special education from early childhood education up to comprehensive school.
You can define basic concepts and describe professional practices related to special education.
You can account for family-centred orientation as part of supporting children.
You know essential methods of special education.

Content

What kind of special needs can children and young people have?
How can we support growth and learning abilities of children and young people?
What is the service system of special education like and how do laws and norms regulate special education?
What are the basic concepts of special education?
How is family-centered orientation taken into account within the practices of special education?
What kind of methods are used in special education?

Course material

Kirjallisuutta:

Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi: Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. 3.,uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Jahnukainen, M., Harrikari, T., Aaltio, E., Vastapaino & Lastensuojelun keskusliitto. 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. 14. painos. Tampere: Vastapaino.

Muu materiaali opintojakson Learn alustalla opintojakson alkaessa (sähköiset materiaalit) ja opintojakson edetessä (luentodiat).

Study forms and methods

Osallistut kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille työelämävierailukäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.

Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella ja kontaktitunneilla edellytetään läsnäoloa.

Toteutus on suunnattu ensisijaisesti ryhmälle SOMI24SP. Mikäli ryhmässä on tilaa, voivat myös muiden ryhmien opiskelijat osallistua opintojaksolle.

Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla sosiaalialan tai kasvatusalan korkeakoulutasoisissa tehtävissä, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi heti opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen liittyvissä asioissa toimi Luxissa olevien ohjeiden mukaan ja hae osaamisen tunnustamista Pepissä. Mikäli sinulle on jo tehty sopimus osaamisen tunnustamisesta (näyttö / osittainen hyvksiluku), ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa sopiaksesi suorituksista tällä toteutuksella. Muista myös tällöin ilmoittautua opintojaksolle normaalisti ennakkoon.

RDI and work-related cooperation

Tarkentuu opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien muodossa sekä työelämävierailijoita/kokemuasiantuntijan vierailun.

Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.

Timing of exams and assignments

Tarkat määräajat informoidaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Opintojakso tulee olla kokonaisuudessaan suoritettu opintojakson toteutuksen aikana.

Huomioi, että opetussuunnitelman 2020 mukaista toteutusta Mikkelin kampuksella tämän opintojakson osalta ei ole syksyn 2025 jälkeen tarjolla.

International cooperation

ei ole.

Student workload

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä riippuu opiskelijan opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Työmäärän jtarkempi jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
- lähiopetus kampuksella 2op: luento-osuus ja pari- ja pienryhmätyöskentely luennoilla
(ennakko- ja välitehtävät)
- itsenäinen työskently 3op: tenttiin valmistautuminen, tentti, oppimistehtävät

Course part description

- lähiopetus kampuksella 2op: luento-osuus ja pari- ja pienryhmätyöskentely luennoilla (ennakko- ja välitehtävät)

- itsenäinen työskentely 3op: tenttiin valmistautuminen, tentti, oppimistehtävät

Further information

Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus ja toteutus sisältää siten lähtökohtaisesti lähiopetusta Mikkelin kampuksella.

Opintojen nopeuttaminen: Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.

Opetussuunnitelman vaihtuminen: Huomioi, että tämä erityiskasvatuksen opintojakson toteutus on viimeinen ops2020 mukainen toteutus Mikkelissä. Jos sinulta siis puuttuu tämä pakollinen kurssi, tule mukaan, jotta saat opintojakson tehdyksi. Opintojakso on opetussuunnitelman vaihtuessa mahdollista suorittaa itsenäisesti/ työhön integroituna. Tämä vaihtoehto on ensisijaisesti tarjolla niille aikaisempien ryhmien opiskelijoille, joilta vielä puuttuu erityiskasvatuksen opintojakso ja puuttuminen voi olla hidaste/este valmistumiselle. SOMI24SP -ryhmälle suositellaan vahvasti työviikkopohjaiseen toteutukseen osallistumista.

Jos tarvitset opintojaksolla yksilöllisisiä opetusjärjestelyitä, olethan opintojakson alkaessa yhteydessä opettajaan (joko lähituntien yhteydessä tai sopimalla Teams-ajan). Jaa päätös tuen järjestämisestä Pepissä opintojakson opettajalle opintojakson alkaessa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa mukaellen arviointikriteerit: (H3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.
e. Osaat käyttää keskeisiä menetelmiä erityiskasvatuksessa
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Tarkemmat arviointiperusteet tehtäväkohtaisesti Learn-alustalla,

Qualifications

Human development and learning

Go back to top of page