Skip to main content

Art-based and nature-based methods (5 cr)

Code: YP00FG06-3001

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
25.08.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
YPKV25SM
Civic Activities and Youth Work, part-time studies
Course
YP00FG06

Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 20 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 17.09.2025 time 09:00 - 17:00
(8 h 0 min)
Taide- ja luontolähtöiset menetelmät YP00FG06-3001
249 Teorialuokka (32+1), päärakennus
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 17:00
(8 h 0 min)
Taide- ja luontolähtöiset menetelmät YP00FG06-3001
243 DataLAB/Byod-luokka (24+1), päärakennus
Thu 27.11.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Taide- ja luontolähtöiset menetelmät YP00FG06-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Changes to reservations may be possible.

Objective

You know how to use the basic concepts of art education and nature-based activities.
You are able to set up guidance sessions using art-based and nature-based methods.
You understand the meaning of art and nature in wellbeing.
You can identify the possibilities of using art education and nature-based methods.

Content

What is art education?
How to plan and implement successful guidance sessions?
How is the relationship with nature and wellbeing strengthened through art?
How are art education and nature-based methods used in the guidance of individuals and groups?

Course material

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia teoksia:
Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. https://www.theseus.fi/handle/10024/475407

Luontolähtöiset hyvinvointipalvelut - Opas asiakastyöhön ja palveluiden kehittämiseen://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/81448/URNISBN9789515884305.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Laitinen, L. 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

• Toteutus sisältää 2 lähiopetuskertaa Kouvolan kampuksella ja lisäksi aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä yhden kerran. Lähiopetusta annetaan arkipäivinä. Lähipäivien aikana painotetaan erilaisten toiminnallisten menetelmien kokeilua. Lähitapaamisten välillä opiskelija pääsee edistämään opintojaksoa Learn-oppimisalustalla. Läsnäolo lähipäivissä on välttämätöntä ja poissaolot tulee korvata.
• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää 4 yksilötehtävää. Yksilölliset oppimistehtävät palautetaan opintojakson päätteeksi.

• Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä ja oppimispajoissa.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja; kirjallista ja suullista palautetta sekä opintojakson lähitapaamisissa myös vertaispalautteenantoa.

• Opintojakso koostuu neljästä osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: digitarina, elämystuokio, ympäristötaide ja luontolähtöiset menetelmät. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla suoritettavat oppimistehtävät kiinnittyvät ympäristökasvatuksen ja yhteisöjen kehittämisen toiminnallisiin menetelmiin, joita on helppoa testata omassa työympäristössä. Erityisesti viimeistä ohjaustehtävää on ideaalitilanteessa tarkoitus testata aidossa ympäristössä, mutta tehtävän voi ohjata myös vaihtoehtoisella tavalla.

Timing of exams and assignments

7.10. lähiopetuskertaan mennessä on palautettava käsityökasvatusta hyödyntävä ympäristötaidetehtävä.
27.11. verkkotapaamiseen mennessä opiskelijan on palautettava digitarinatehtävä.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut myös muut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät.

Student workload

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Course part description

Toteutus muodostuu seuraavista osioista:
Taidekasvatus ja sen menetelmät (1op)
Digitarina (1,5 op)
Taide-elämys (1,5 op)
Ympäristötaide ja prosessityöskentely (1op)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Go back to top of page