Digiviestintä palveluliiketoiminnan menestystekijänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00EP89-3003
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
21.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Hanna Ukkola
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Tavoitteet
Osaat kuvata digitaalisen viestinnän roolin osana palveluliiketoiminnan viestintää.
Osaat kuvata digitaalisen viestinnän mahdollisuuksia palveluliiketoiminnan menestystekijänä.
Osaat soveltaa digiviestintään liittyviä teorioita ja malleja viestinnän kehittämisessä.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja kehittää digiviestintää.
Sisältö
Mitä digitaalisuus on osana erilaista palveluliiketoiminnan viestintää, sen suunnittelua, toteutusta ja arviointia?
Miten digitaalinen viestintä voi parantaa palvelujen kilpailukykyä?
Mitkä ovat keinot digitaalisen viestinnän suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä?
Opiskelumateriaali
Opintojakson opiskelumateriaalin löydät opintojakson Learn-oppimisympäristöstä. Opiskelumateriaali on rakennettu opettajan luentotallenteiden sekä erilaisten verkkoaineistojen pohjalta. Mukana on myös tutkimusartikkeleita aiheesta.
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta, jonka lainaamista suositellaan:
Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. (myös e-kirja)
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan aikaan ja paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti työskennellen, eikä siihen sisälly ryhmätöitä tai liveluentoja. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti suoritettavat keskustelutehtävät sekä laajempi oppimistehtävä. Opettajan ohjausta on saatavilla Learn-ympäristössä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan 3 op oppimistehtävä, joka tehdään palveluliiketoiminnan parissa toimivalle yritykselle. Tarkempi info tehtävästä opintojakson Learn- oppimisympäristössä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opiskelija suorittaa itsenäisesti erilaisia keskustelutehtäviä, jossa kommentoidaan ja analysoidaan muiden opiskelijoiden keskusteluja.
Opintojaksolla on yksi laajempi oppimistehtävä, joka toteutetaan palveluliiketoiminnan parissa toimivalle yritykselle. Oppimistehtävän voi tehdä omalle työpaikalle, tai opiskelija voi etsiä mielenkiintoisen yrityksen, johon haluaa tutustua tarkemmin. Oppimistehtävän voi suorittaa myös täysin itsenäisesti esimerkiksi palveluliiketoimintayrityksen verkkosivustoihin tutustumalla. Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn- oppimisympäristössä.
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan itsenäistä työtä.
Todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on rakennettu seuraavien teemojen kautta:
1. Digitaalinen viestintä ja sen tehtävät
2. Viestintäkanavat
3. Teoriat ja mallit
3. Klpailukeinot
4. Trendit ja tulevaisuus
Teemojen tarkemmat kuvaukset ja materiaalit löydät opintojakson Learn- oppimisympäristöstä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa. Tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.
Opintojakso avautuu Learn- oppimisympäristössä 21.1.2025.
Opiskelija saa ilmoittautumisen yhteydessä linkin, jonka avulla opintojaksolle kirjautuminen suoritetaan.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Tarkemmat arviointikriteerit esitellään opintojaksolla.
Lisätiedot
Digiviestintä on läsnä meidän jokaisen arjessa. Se tarjoaa monia erilaisia mahdollisuuksia ja ratkaisuja, ja niistä lähdemme ottamaan selvää tällä opintojaksolla. Tarkastelemme digiviestinnän roolia sekä tehtäviä, sovellamme erilaisia teorioita sekä malleja arjen konkreettisiin tilanteisiin. Opintojaksolla työskennellään palveluliiketoiminnan kontekstissa, joten se sopii monille aiheesta kiinnostuneille ja lisätietoa etsiville. Digiviestintä muuttuu myös nopeasti ja opintojaksolla tarkastellaan aihepiirin uusia teemoja sekä ilmiöitä, menestystekijöitä etsien. Opintojakson päätteeksi osaat suunnitella, toteuttaa sekä kehittää digiviestintää sen muuttuvassa pelikentässä.