Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3271
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö-, talo- ja biotuotetekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Biotuotetekniikan koulutus
Opettaja
- Hannele Ylönen
- Timo Riikilä
Vastuuopettaja
Timo Riikilä
Ryhmät
-
BISA23SPBiotuotetekniikka, päivätoteutus
- 14.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 15.01.2025 12:15 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 16.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 21.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 28.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 29.01.2025 12:15 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 30.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 04.02.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 05.02.2025 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 11.02.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 12.02.2025 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 14.02.2025 12:15 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 18.02.2025 12:00 - 13:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 19.02.2025 14:00 - 15:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 05.03.2025 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
- 19.03.2025 12:30 - 14:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Tiedonhankinta ja raportointi (1 op): Opettajan ja opiskelijoiden kokoamat ja tekemät opiskelumateriaalit löytyvät opintojakson Learn-alustalta ja Teams-sovelluksesta.
Tutkiminen ja kehittäminen (1 op): Omatoimisesti suoritettava osuus Learnissä.
Alakohtainen osuus (3 op): Learnissä tarjolla oleva materiaali. Osa materiaalista perustuu kirjaan: "Insinöörin matematiikka, Ari Tuomenlehto ym., Edita, 1.-5. painos."
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja sähköpostitse.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
• Opintojakso koostuu kolmesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: alakohtainen osuus 3 op, tiedonhankinta ja raportointi 1 op ja tutkiminen ja kehittäminen 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyy alakohtaisen sanaston ja viestimistilanteiden harjoittelua.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Alakohtaisen osuuden tentti arvioidaan asteikolla 1-5. Tentti suoritetaan kurssin lopulla. Muut osiot asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta osa on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä osa itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Toteutuksessa kolme osiota:
1) Tiedonhankinta ja raportointi (1 op)
2) Xamkin yhteinen osuus: Tutkiminen ja kehittäminen (1 op)
3) Alakohtainen osuus (3 op)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiedonhankinta ja raportointi (1 op):
Luentoihin liittyvät kirjalliset ja suulliset harjoitustehtävät, yksilö- ja ryhmätyöskentely, testit ja opiskelijan aktiivisuus. Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Opintojakson arvioinnissa korostuvat kriteerit b–f. Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Xamkin yleinen osuus (1 op) asteikolla hyväksytty/hylätty
Alakohtainen osuus (3 op) asteikolla 1-5. Alakohtainen osuus määrää kurssiarvosanan.