Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3271

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö-, talo- ja biotuotetekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Biotuotetekniikan koulutus

Opettaja

  • Hannele Ylönen
  • Timo Riikilä

Vastuuopettaja

Timo Riikilä

Ryhmät

  • BISA23SP
    Biotuotetekniikka, päivätoteutus
  • 14.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 15.01.2025 12:15 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 16.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 21.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 28.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 29.01.2025 12:15 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 30.01.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 04.02.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 05.02.2025 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 11.02.2025 08:15 - 09:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 12.02.2025 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 14.02.2025 12:15 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 18.02.2025 12:00 - 13:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 19.02.2025 14:00 - 15:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 05.03.2025 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271
  • 19.03.2025 12:30 - 14:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3271

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Tiedonhankinta ja raportointi (1 op): Opettajan ja opiskelijoiden kokoamat ja tekemät opiskelumateriaalit löytyvät opintojakson Learn-alustalta ja Teams-sovelluksesta.

Tutkiminen ja kehittäminen (1 op): Omatoimisesti suoritettava osuus Learnissä.

Alakohtainen osuus (3 op): Learnissä tarjolla oleva materiaali. Osa materiaalista perustuu kirjaan: "Insinöörin matematiikka, Ari Tuomenlehto ym., Edita, 1.-5. painos."

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja sähköpostitse.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
• Opintojakso koostuu kolmesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: alakohtainen osuus 3 op, tiedonhankinta ja raportointi 1 op ja tutkiminen ja kehittäminen 1 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyy alakohtaisen sanaston ja viestimistilanteiden harjoittelua.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Alakohtaisen osuuden tentti arvioidaan asteikolla 1-5. Tentti suoritetaan kurssin lopulla. Muut osiot asteikolla hyväksytty/hylätty.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta osa on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä osa itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutuksessa kolme osiota:
1) Tiedonhankinta ja raportointi (1 op)
2) Xamkin yhteinen osuus: Tutkiminen ja kehittäminen (1 op)
3) Alakohtainen osuus (3 op)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiedonhankinta ja raportointi (1 op):
Luentoihin liittyvät kirjalliset ja suulliset harjoitustehtävät, yksilö- ja ryhmätyöskentely, testit ja opiskelijan aktiivisuus. Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Opintojakson arvioinnissa korostuvat kriteerit b–f. Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Xamkin yleinen osuus (1 op) asteikolla hyväksytty/hylätty
Alakohtainen osuus (3 op) asteikolla 1-5. Alakohtainen osuus määrää kurssiarvosanan.