Evidence-based practice and health information management (5 cr)
Code: MIE0EI23-3005
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 0.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Health Care and Emergency Care
- Campus
- Kotka Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Mental Health Nursing
- Teachers
- Katri Rissanen
- Teacher in charge
- Katri Rissanen
- Groups
-
MIEKT25SYMental health nursing, master studies
- Course
- MIE0EI23
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 29 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 28.08.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Mitä on NPH ja PICO?/Pakollinen Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Wed 10.09.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Tieteellisen tiedonhaku/Pakollinen Kotkan kampus/ Oma tietokone mukaan! |
B1003_uusikampus
Debriefing-pienryhmätila (35)
|
Mon 22.09.2025 time 09:30 - 15:30 (6 h 0 min) |
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedolla johtaminen: NPT arviointi/ Pakollinen Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Wed 08.10.2025 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Apua tehtävän tekoon/ Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Thu 16.10.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Apua tehtävän tekoon/ Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tue 04.11.2025 time 08:30 - 12:30 (4 h 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Seminaarityöskentely ja opintojakson päätös/ Pakollinen teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Objective
• You understand the role of the supervisor in the development and promote of evidence-based practice.
• You are able to identify and examine the factors that hinder the development of evidence-based practice.
• You are able to implement evidence-based practice.
• You are able to ensure the use of evidence-based practice.
• You are able to assess the implementation and results of evidence-based practice.
Content
• What is the role of the supervisor in the development and promotion of evidence-based practice?
• What factors hinder the development of evidence-based practice?
• How do you implement evidence based practice?
• How do you assess the implementation and results of evidence-based practice?
• How do you use information in decision making and management?
Course material
Opiskelumateriaali muodostuu luentomateriaalista ja muista Learn-oppimisympäristön materiaaleista.
Lähteitä, joita voi hyödyntää opintojaksolla itsenäisesti:
- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Saksa: Skhole Oy
- Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
- Craig Jv, Smyth RL. 2012. The Evidence-Based Practice Manual for Nurses. China: Elsevier.
- Melnyk BM & Fineout-Overholt E. 2011. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare. A Guide to Best Practice. China. Wlters Kluwer Health.
Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali
Study forms and methods
Opintojaksoa rytmittää lukujärjestyksestä löytyvät yhteiset tapaamiset, tehtävät ja seminaari. Opintojakson tapaamisissa käymme läpi teoriaa ja harjoittelemme tehtävien tekoon tarvittavia taitoja. Vastuu opiskelusta on oppijalla itsellään.
RDI and work-related cooperation
Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.
Timing of exams and assignments
EOhjeistus tehtävien palautuksista löytyy Learnista.
rittely learnissa
International cooperation
-
Student workload
Opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Oppitunnit lukujärjestyksessä
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva hoitotyö -videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.
Arviointikriteerit learnissa.