Siirry suoraan sisältöön

Eettinen asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00EE40-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Opettaja

  • Hannele Pulkamo
  • Hanna Haatainen

Ryhmät

  • KHSA24SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
  • 02.04.2025 08:30 - 16:00, Orientaatio: Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 03.04.2025 12:30 - 15:45, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 08.04.2025 12:45 - 16:00, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 09.04.2025 08:30 - 11:45, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 22.04.2025 11:45 - 15:00, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 29.04.2025 12:30 - 15:45, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 09.05.2025 09:00 - 12:15, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 13.05.2025 12:15 - 15:30, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 14.05.2025 08:30 - 11:30, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 20.05.2025 08:30 - 11:45, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 21.05.2025 12:45 - 16:00, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005
  • 28.05.2025 08:30 - 15:45, Eettinen asiakastyö KH00EE40-3005

Tavoitteet

Osaat tarkastella sosiaalialan työtä kulttuurisensitiivisesti, eettisesti ja kriittisesti.
Tiedostat ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä.
Osaat analysoida omia arvoja, asenteita ja ennakkoluuloja suhteessa sosiaalialan työtä ohjaaviin periaatteisiin.
Osaat tunnistaa sosiaalialan työhön liittyviä mahdollisuuksia ja ristiriitoja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Ymmärrät kirjaamisen ja dokumentoimisen merkityksen ja periaatteet osana asiakastyötä ja osaat tarkoituksenmukaisesti dokumentoida asiakastietoja ja huomioida tietoturvaan ja salassapitoon liittyvät keskeiset periaatteet.

Sisältö

Miten ihmisoikeussäädökset, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä sosiaalialan eettiset periaatteet ohjaavat asiakastyötä?
Mitä kulttuurisensitiivisyys ja kriittisyys tarkoittavat sosiaalialan työssä?
Millaisia kulttuurisia ja eettisiä mahdollisuuksia ja haasteita sosiaalialan työssä voidaan kohdata?
Miten huomioit toiminnassasi sosiaalialan normit, arvot ja ammattieettiset periaatteet?
Mitkä ovat juridisesti kestävän ja eettisen dokumentoinnin periaatteet?

Opiskelumateriaali

Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. [Helsinki]: Gaudeamus.

Heikkinen, A. 2017. Arki, arvot ja etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Helsinki: Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.

• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 12 luento-opetuskerrasta (sisältäen orientaation) ja tunnilla sekä itsenäisesti tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen työelämävierailija

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opintojaksolla on verkkotentti (tentitään Hallamaan ja Heikkisen teokset).

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi 1-5