Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00ES44-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
0.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettajat
Hannele Pulkamo
Olli Rissanen
Ryhmät
KHSA24SP
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opintojakso
KH00ES44

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 51 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 08:30 - 14:30
(6 t 0 min)
Aloitus: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ke 03.09.2025 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ti 09.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ti 09.09.2025 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ti 16.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ti 16.09.2025 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ti 23.09.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ti 23.09.2025 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ti 07.10.2025 klo 12:15 - 15:15
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ke 08.10.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 16:30
(4 t 0 min)
Simulaatio: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA064 Debriefing-tila
SA027 Koti-simulaatiotila
To 09.10.2025 klo 12:30 - 16:30
(4 t 0 min)
Simulaatio: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA064 Debriefing-tila
SA027 Koti-simulaatiotila
To 16.10.2025 klo 08:30 - 12:30
(4 t 0 min)
Simulaatio: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA064 Debriefing-tila
SA027 Koti-simulaatiotila
Ke 29.10.2025 klo 10:15 - 16:15
(6 t 0 min)
Seminaari: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002
SA412 Teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

• ymmärrät lasten ja nuorten mielenterveyteen yhteydessä olevien tekijöiden moninaisuutta ja eri tekijöiden yhteyksiä toisiinsa
• tunnet lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut
• tunnistat lasten ja nuorten mielenterveyteen liittyviä tarpeita ja osaat ohjata heitä mielenterveyttä edistäviin palveluihin
• ymmärrät oppilaitosympäristön merkityksen lasten ja nuorten mielenterveystyössä ja osaat kehittää ympäristöä mielenterveyttä edistävään suuntaan
• osaat kohdata lapsen ja nuoren sekä hänen huoltajansa arvostavasti ja rakentaa heidän kanssaan mielenterveyttä edistävän vuorovaikutussuhteen

Sisältö

• mitkä tekijät ovat yhteydessä lasten ja ja nuorten mielenterveyteen?
• millaisia mielenterveyttä edistäviä palveluita lapsille ja nuorille on tarjolla?
• millaisia vaikutuksia mielenterveyteen yhteydessä olevilla tekijöillä on toisiinsa?
• miten edistän lasten ja nuorten mielenterveyttä oppilaitosympäristöissä?
• miten lasten ja nuorten mielenterveyden tarpeita voi tunnistaa?
• miten kohtaan lapsen/nuoren siten, että vuorovaikutussuhteemme edistää hänen mielenterveyttään?
• miten rakennan arvostavan vuorovaikutussuhteen lapsen/nuoren huoltajien kanssa?

Opiskelumateriaali

Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. 2015. Myönteinen tunnistaminen. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 90, Kenttä. Helsinki: Nuorisotutkimusseura. Saatavissa: https://doi.org/10.57049/nts.968,

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Lähiopetus ja simulaatiot 56 h
Itsenäinen opiskelu: Simulaatioon valmistautuminen, pienryhmätehtävä ja oman osaamisen vahvistumisen itsearvointitehtävä.

Jos sinulla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista EQF6 -tasoista osaamista, voit hakea niiden osalta osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö: asikkaiden haastattelu.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson aloituksessa on läsnäolovelvollisuus, koska tällöin muodostetaan pienryhmät.

Simulaatioihin valmistavan testin tulee olla hyväkysytty, ennen simulaatioon osallistumista.

Läsänäolovelvollisuus päätösseminaarissa, pienryhmien töiden esittelyt.

Itsearviointitehtävä palautus 30.11.2025 mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Lähipetus 56 h
Pienryhmätehtävä 54 h
Simulaatioon valmistautuminen 10 h
Oman osaamisen reflektio 15 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiemenetelmät:

Orientaatioon osallistuminen, läsnäolovelvollisuus, hyväksytty - hylätty painotus 0 %
Pienryhmätehtävä H- K5, painotus 50 %
Simulaatioon valmistautuminen, testi Hyväksytty-Hylätty, painotus 0 %
Simulaatio, läsmäolovelvollisuus, Hyväksytty - Hylätty, painotus 0 %
Päätösseminaari, läsnäolovelvollisuus, Hyväksytty - hylätty, painotus 0 %
Oman osaamisen kehittymisen reflektio, H - K5, painotus 50%

Arvioinnin perusteet:
XAMK;AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko /osaamisen alkuvaihe.

Siirry alkuun