Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00ES44-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 0.5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opettajat
- Hannele Pulkamo
- Olli Rissanen
- Ryhmät
-
KHSA24SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- Opintojakso
- KH00ES44
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 51 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 08:30 - 14:30 (6 t 0 min) |
Aloitus: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 03.09.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 09.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 09.09.2025 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 16.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 16.09.2025 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 23.09.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 23.09.2025 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ti 07.10.2025 klo 12:15 - 15:15 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 08.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 16:30 (4 t 0 min) |
Simulaatio: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA064
Debriefing-tila
SA027 Koti-simulaatiotila |
To 09.10.2025 klo 12:30 - 16:30 (4 t 0 min) |
Simulaatio: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA064
Debriefing-tila
SA027 Koti-simulaatiotila |
To 16.10.2025 klo 08:30 - 12:30 (4 t 0 min) |
Simulaatio: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA064
Debriefing-tila
SA027 Koti-simulaatiotila |
Ke 29.10.2025 klo 10:15 - 16:15 (6 t 0 min) |
Seminaari: Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen KH00ES44-3002 |
SA412
Teorialuokka
|
Tavoitteet
• ymmärrät lasten ja nuorten mielenterveyteen yhteydessä olevien tekijöiden moninaisuutta ja eri tekijöiden yhteyksiä toisiinsa
• tunnet lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut
• tunnistat lasten ja nuorten mielenterveyteen liittyviä tarpeita ja osaat ohjata heitä mielenterveyttä edistäviin palveluihin
• ymmärrät oppilaitosympäristön merkityksen lasten ja nuorten mielenterveystyössä ja osaat kehittää ympäristöä mielenterveyttä edistävään suuntaan
• osaat kohdata lapsen ja nuoren sekä hänen huoltajansa arvostavasti ja rakentaa heidän kanssaan mielenterveyttä edistävän vuorovaikutussuhteen
Sisältö
• mitkä tekijät ovat yhteydessä lasten ja ja nuorten mielenterveyteen?
• millaisia mielenterveyttä edistäviä palveluita lapsille ja nuorille on tarjolla?
• millaisia vaikutuksia mielenterveyteen yhteydessä olevilla tekijöillä on toisiinsa?
• miten edistän lasten ja nuorten mielenterveyttä oppilaitosympäristöissä?
• miten lasten ja nuorten mielenterveyden tarpeita voi tunnistaa?
• miten kohtaan lapsen/nuoren siten, että vuorovaikutussuhteemme edistää hänen mielenterveyttään?
• miten rakennan arvostavan vuorovaikutussuhteen lapsen/nuoren huoltajien kanssa?
Opiskelumateriaali
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. 2015. Myönteinen tunnistaminen. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 90, Kenttä. Helsinki: Nuorisotutkimusseura. Saatavissa: https://doi.org/10.57049/nts.968,
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lähiopetus ja simulaatiot 56 h
Itsenäinen opiskelu: Simulaatioon valmistautuminen, pienryhmätehtävä ja oman osaamisen vahvistumisen itsearvointitehtävä.
Jos sinulla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista EQF6 -tasoista osaamista, voit hakea niiden osalta osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö: asikkaiden haastattelu.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson aloituksessa on läsnäolovelvollisuus, koska tällöin muodostetaan pienryhmät.
Simulaatioihin valmistavan testin tulee olla hyväkysytty, ennen simulaatioon osallistumista.
Läsänäolovelvollisuus päätösseminaarissa, pienryhmien töiden esittelyt.
Itsearviointitehtävä palautus 30.11.2025 mennessä.
Opiskelijan työmäärä
Lähipetus 56 h
Pienryhmätehtävä 54 h
Simulaatioon valmistautuminen 10 h
Oman osaamisen reflektio 15 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiemenetelmät:
Orientaatioon osallistuminen, läsnäolovelvollisuus, hyväksytty - hylätty painotus 0 %
Pienryhmätehtävä H- K5, painotus 50 %
Simulaatioon valmistautuminen, testi Hyväksytty-Hylätty, painotus 0 %
Simulaatio, läsmäolovelvollisuus, Hyväksytty - Hylätty, painotus 0 %
Päätösseminaari, läsnäolovelvollisuus, Hyväksytty - hylätty, painotus 0 %
Oman osaamisen kehittymisen reflektio, H - K5, painotus 50%
Arvioinnin perusteet:
XAMK;AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko /osaamisen alkuvaihe.